Stel, je hebt een nieuw huis gekocht en wilt een nieuwe keuken. Op zoek naar inspiratie dus, grote kans dat je Pinterest erbij pakt. Je maakt een Pinterest account aan en je kan nu heel gemakkelijk zoeken naar foto’s van keukens. Je typt in keuken en scrolt langs de tientallen pins die je tegenkomt, je pint de keukens die naar jouw smaak zijn en vervolgens krijg je allemaal keukens voorgesteld die daarop lijken, ideaal. Voor je het weet heb jij je bord gevuld met allemaal pins en wordt het uitzoeken van een keuken een stuk gemakkelijker.
Naast dat Pinterest voor gebruikers dus een fijn platform is, is het zakelijk gezien ook heel interessant. Het is een ideaal middel voor Brand Awareness (het creëren van naamsbekendheid). Hieronder geef ik jou 10 redenen waarom jouw bedrijf moet adverteren op Pinterest.
De afgelopen jaren groeit Pinterest alsmaar meer. Wereldwijd zijn er 459 miljoen gebruikers die Pinterest maandelijks raadplegen om ideeën en inspiratie op te doen voor hun volgende aankoop (bron). In Nederland zijn er meer dan 3,6 miljoen Pinterest gebruikers actief per maand.Â
Pinterest is absoluut geen eendagsvlieg voor je bedrijf. Omdat pins voor altijd meegaan, heeft de kwaliteit van je content een veel langere houdbaarheid ten opzichte van bijvoorbeeld Instagram, Facebook of Twitter. Daar is de levensduur van je post al binnen een aantal uur, soms zelfs binnen een paar minuten voorbij!
Juist doordat de zoekfunctie op Pinterest zo goed ontwikkeld is, zorgt dát ervoor dat jouw content altijd levend blijft. Het kan op elk moment naar boven komen zodra iemand zoekt naar content waar jouw pins op aansluiten. Dus zelfs die pin die je een paar jaar geleden hebt gemaakt, kun je nu nog steeds websitebezoekers en zelfs inkomsten opleveren.
Ongeveer 2/3 van de content die op Pinterest wordt gedeeld, is afkomstig van bedrijven. En dat is niet alleen toeval, volgens onderzoek staan Pinners te popelen om contact te maken met merken. Op de vraag wie de gebruikers van Pinterest het liefst zouden volgen kwam het volgende antwoord; “hun favoriete merk / winkel of beroemdheid”.Â
Deze voorkeur geldt ook in heel wat winkelcategorieën: 73% van de mensen zei dat ze liever hun favoriete merk van schoonheidsproducten volgen dan hun favoriete make-up artiest, 67% zei dat ze liever hun favoriete merk babyproducten volgen dan hun favoriete baby-expert en 70% zei dat ze liever hun favoriete merk haarverzorgingsproducten volgen dan hun favoriete stylist. Een ideaal platform voor bedrijven dus. Advertenties worden regelmatig als vervelend ervaren. Maar hoe komt het dat gebruikers van Pinterest zo open staan voor bedrijfscontent? Dat heeft hoofdzakelijk te maken met het advertentieformat. Door de plaatsing tussen de organische posts en de uiting van de advertenties valt het nauwelijks op dat het advertenties betreft. Een voordeel hiervan is dat er dus een stuk minder sprake is van de zogenaamde ‘banner blindness’. (Banner Blindess houdt in dat bezoekers van een website bewust of onbewust banner-achtige informatie negeren.)
Pinterest beïnvloedt alle fases van de customer journey. Met het instellen van de juiste zoekwoorden kun je iemand bereiken met jouw producten terwijl zij nog niet eens wisten dat het bestond of nodig hadden. De latente-fase. Als zij dit al wel weten gebruikt een grote meerderheid van de Pinterest gebruikers Pinterest in de awareness-fase en consideration-fase om te oriënteren wat ze willen kopen en pinnen zij de berichten op hun bord. Dat maakt adverteren op Pinterest onder andere zo aantrekkelijk. Volgens onderzoek van Millward Brown heeft maar liefst 87% van Pinners een product gekocht vanwege Pinterest en stimuleert dit platform zo ook de decision-fase van een klant. Ze ontdekten ook dat 93% van de Pinners Pinterest heeft gebruikt om een toekomstige aankoop te plannen. Pinners staan dus continu open om te shoppen!
Pinners hebben grotere winkelwagentjes: de gemiddelde bestelwaarde van Pinterest-verwijzingsverkeer is € 57,90 euro, vergeleken met € 54,02 euro voor Facebook, volgens Shopify-onderzoek. Maak hier dus slim gebruik van.
Ruim 66% van de Pinners zegt dat ze Pinterest gebruiken om foto’s, video’s, linkjes en ideeën te bewaren en te verzamelen die hen inspireren. Wanneer je een mix van ambitieuze en bruikbare pins toevoegt, geef je mensen creatieve ideeën die hen helpen om plannen te maken voor wat de toekomst biedt.Â
98% van de zoekopdrachten zijn niet merk gerelateerd. Dat betekent dat kleine bedrijven net zoveel kans hebben om gevonden te worden als de grote jongens. Sterker nog, 77% van de pinners zegt een nieuw merk of product te hebben gevonden via Pinterest, en 87% heeft zelfs een aankoop gedaan van iets dat ze gevonden hebben op Pinterest.
En dit is heel interessant, want dit betekent dat iedereen gevonden kan worden op Pinterest zonder dat je een bekende naam hoeft te hebben of veel volgers nodig hebt. Dus hoe klein jouw bedrijf ook is, met gesponsorde pins, kan het jou een podium bieden.
Pinners geven aan dat ze minder vaak andere media gebruiken, zoals tv, tijdschriften en catalogi dan de gemiddelde consument. Dit betekent voor jou dat je de gratis kracht van Pinterest kunt gebruiken om jouw doelgroep te bereiken terwijl je marketingbudget laag blijft.
Het grootste deel van de gebruikers van Pinterest is vrouw (ongeveer 70%).Â
De grootste groep gebruikers zijn tussen de 20 en de 40 jaar oud (30% van het totaal) en 40 tot 61 jaar (20% van het totaal), hoger opgeleid en in het bezit van een bovenmodaal inkomen. Pinterest is met deze statistieken dus niet alleen interessant voor bedrijven met alledaagse producten, maar ook voor bedrijven met waardevollere producten.
Heb je geen idee waar je moet beginnen?Â
Grote kans dat jouw bedrijf onder één van de bovengenoemde categorieën valt, wat het interessant maakt om jouw advertenties op Pinterest Ads te laten lopen. Daarom wil ik je graag uitnodigen om de gratis Quickscan bij ons te doen.