Bij het opzetten van goede en succesvolle Facebook advertenties dien je rekening te houden met verschillende aspecten. Zo is het belangrijk dat je weet wat er in het advertentiebeleid staat, zodat je advertenties niet worden afgekeurd. Is het handig als je je doelstelling voor jouw bedrijf voor ogen hebt en moet je je doelgroep goed in kaart brengen. Daarnaast zijn er nog meer factoren die een belangrijke rol spelen. Wij geven je graag tips hoe jij succesvolle Facebook advertenties opzet, lees snel verder.
Het is belangrijk dat je weet wat er in het advertentiebeleid van Facebook staat. Het is natuurlijk zonde als je veel tijd in jouw Facebook advertenties hebt gestoken en hij vervolgens wordt afgekeurd vanwege het schenden van het advertentiebeleid. Je advertenties kunnen om veel verschillende reden worden afgekeurd, bekijk hier het advertentiebeleid van Facebook.
Probeer het pijnpunt of het probleem van de klant te benoemen. Zodra je dit goed voor ogen hebt, is het tijd om de doelstelling te bepalen. Het is goed om te weten wat je wilt bereiken met jouw Facebook advertentie? Is dat meer verkopen, naamsbekendheid, of ook meer verkeer op je website enz.Â
Facebook deelt dit op in de volgende drie fases:
Probeer een zo goed mogelijke omschrijving te maken van jouw doelgroep. Doe onderzoek naar:
Met jouw advertentie kan je heel gericht adverteren. Ontdek op welke locatie kan je jouw doelgroep te bereiken is? Wil je adverteren voor jouw restaurant. Dan is is het zonde om door heel Nederland je advertentie te verspreiden. Kies bijvoorbeeld de locatie van jouw restaurant en een straal van maximaal 15 kilometer er omheen. Maar heb jij een webshop, dan is het misschien wel interessant om door heel Nederland te adverteren.
In welke leeftijd bevindt jouw doelgroep. Trek je vooral een jong publiek aan? Of juist een wat ouder publiek? Je kan het zelf invoeren om zo gerichter te werk te gaan.
Gebruik tools als Google Analytics om te onderzoeken wie jouw website bezoekers zijn. Zie je dat 80% vrouw is, dan kan je je Facebook Advertentie gaan richten op vrouwen.
Met deze optie kan je jouw doelgroep gaan specificeren. Wat zijn hun interesses, je kunt dus op deze manier mensen insluiten of juist uitsluiten.
Door talen te selecteren kan je bepalen wie jouw advertenties te zien krijgen. Let op, veel mensen hebben hun taal ingesteld staan op Engels, wanneer je bijvoorbeeld Nederlands selecteert, worden mensen die hun taal op Engels hebben ingesteld uitgesloten. Het kan dus verstandig zijn om ook Engels te selecteren.
Wanneer jouw Facebook advertentie wordt getoond aan gebruikers, moet je zo nog wel overhalen om een actie te ondernemen. Zorg dus is het belangrijk dat jouw CTA ijzersterk is.Â
De landingspagina speelt een belangrijke rol bij jouw Facebook Advertenties. Het is dus belangrijk dat je deze ook geoptimaliseerd hebt. Want zodra iemand op jouw advertentie klikt en op de landingspagina beland, moet dit wel een direct verband hebben met jouw advertentie. Wanneer dit niet het geval is, is de kans groot dat diegene de pagina snel verlaat, en dat is natuurlijk zonde.
Misschien wel het allerbelangrijkste voor jouw advertentie. Testen, testen en nog eens testen. Wat kan je dan precies testen?
A/B testen wordt door marketeers veel gebruikt om te testen wat het beste werkt. Voer een test tegelijkertijd uit om zo betere inzichten te krijgen.
Probeer verschillende teksten voor jouw Facebook advertentie. Wissel eens in tone-of-voice, langere of kortere teksten enz.
Onderzoek of je juist wat gerichter moet gaan adverteren of juist je doelgroep moet gaan vergroten. Bekijk wanneer je de meeste conversies binnen haalt en probeer daarop verder te borduren.
Test met verschillende afbeeldingen, probeer eens een productfoto of juist een persoon met jouw product en onderzoek wat beter werkt. Daarnaast kun je ook testen wat beter werkt, video’s of afbeeldingen.
Tot slot bekijk je hoe lang mensen op jouw landingspagina blijven, en ontdek wat de uitstappagina is. Zodra je dit in kaart hebt gebracht is het tijd om deze pagina’s te optimaliseren!
Met deze tips kan jij nu aan de slag met Facebook advertenties. Wat wel belangrijk is, is dat je ze continu blijft monitoren voor het beste resultaat. Dit neemt natuurlijk wel veel tijd in beslag, tijd die jij als ondernemer waarschijnlijk liever steekt in het ondernemen. Daarom nemen wij deze klus graag voor jou uit handen. Onze specialisten zijn bovendien gecertificeerd door Facebook wat betekent dat zij alle ins- en outs van Facebook kennen om voor jou de best converterende advertenties op te zetten. Wij komen dus graag met jou in contact om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.