fbpx

8 Redenen waarom jouw Google Advertenties niet worden vertoond

Google advertenties

Je besluit te werken aan je online marketing en start met adverteren via Google Ads want je wilt meer bezoekers en potentiële klanten naar je website. Maar dan zie je ineens dat je Google advertenties niet weergegeven worden? Hoe kan dit? Er zijn een aantal mogelijke oorzaken. In dit artikel beschrijven we waarom jouw advertenties niet weergegeven worden en hoe je dit kan verhelpen.

 

Download onze checklist zodat je zeker weet dat je advertenties altijd worden vertoond!

 

Stuur mij de Google Ads Checklist

 

1. Controleer je factuurgegevens

 

Het kan zomaar het geval zijn dat Google je factuurgegevens niet goedkeurt. Je betaalt bij het gebruik van Google Ads rechtstreeks kosten aan Google. Pas als Google je factuurgegevens goedkeurt, is je account actief. Er zijn twee manieren om te betalen: creditcard of bankrekening. 

 

De juiste betaalinstellingen voor jouw Google Advertenties

Weet je niet zeker meer wat jij hebt ingesteld? Klik dan op het gereedschapsicoon en kies hier voor Facturering in jouw Google Ads account. De betalingsinstelling zie je bovenaan staan in het gedeelte Hoe u betaalt. Hier kan je tevens ook controleren of je betaalmethode is goedgekeurd. Als je gebruikmaakt van een creditcard, controleer of de betaalmethode is goedgekeurd. Maak je gebruik van een bankrekening? Dan moet deze eerst geverifieerd worden. Dit proces kan tot 5 dagen duren. 

 

Google advertentie Facturering

 

2. Zijn je Google advertenties wel goedgekeurd?

 

Google Ads controleert op de criteria ‘content en indeling’ opgeslagen tekstadvertenties om te zorgen dat deze voldoen aan het advertentiebeleid. Pas daarna worden ze vertoond aan gebruikers. Controleer dus altijd de status van je nieuwe advertentie. Als de status op ‘Geschikt’ staat, dan weet je dat je advertentie is goedgekeurd. Als je advertentie afgekeurd is, moet je deze eerst aanpassen voordat Google deze gaat vertonen. En als je advertentie nog beoordeeld moet worden, is het niets anders dan afwachten. Daarbij is het ook handig om even te controleren of je advertentie niet op onderbroken staat. 

 

Status

 

3. Google herkent je IP-adres

 

Als je regelmatig in de zoekresultaten van Google naar je eigen advertenties zoekt, kan Google ervoor kiezen om deze niet meer aan je te laten zien. Aangezien je vaak zelf niet op de advertentie klikt, is dit voor Google een indicatie dat je niet geïnteresseerd bent. Vervolgens koppelt Google dit aan het IP-adres waarmee je zoekt, gebruik dus altijd de incognito modus wanneer je op jezelf zoekt. Het is ook mogelijk dat je IP-adres uitgesloten is in je Google Ads account. Controleer dit bij de campagne instellingen.

 

campagne-instellingen

 

4. Hoe staat je locatietargeting ingesteld?

 

Controleer je locatietargeting. Het kan zijn dat je Google Ads campagne niet vertoond worden omdat je je advertenties richt op een specifieke regio of een bepaald land. Wanneer jij je in een andere regio of ander land bevindt tijdens het zoeken, is het mogelijk dat je advertenties niet worden weergegeven.

 

targetlocatie

 

5. Is je dagbudget voor je Google Ads advertenties bereikt?

 

Google vertoont je advertenties zolang hier budget voor is, op een gegeven moment raakt je budget op. Controleer je uitgaven van de afgelopen periode om erachter te komen of dit het geval is. Wanneer je een budget van bijvoorbeeld €10 instelt, en er zijn 10 gebruikers die op jouw advertentie klikken voor €1, toont Google je advertentie de volgende dag pas weer.

 

 

6. Je bod op een zoekwoord is te laag

 

Wanneer je minder biedt op een zoekwoord dan het geschatte bod voor de eerste pagina, is de kans groot dat Google je advertentie niet op de eerste pagina toont. Dit controleer je door in Google Ads naar Campagnes te gaan en daar op Zoekwoorden te klikken. Als je bod te laag is, geeft Google aan ‘Onder bod voor eerste pagina’. 

 

onder bod

 

7. Heb je voor je Google advertenties een advertentieplanning ingesteld?

 

Wanneer je als adverteerder een beperkt budget hebt, doe je er goed aan om een advertentieplanning in te stellen. Met advertentieplanning geef je op welke dag of tijdstip je wil adverteren. Op deze manier adverteer je dus alleen op de voor jou drukste dagen en tijdstippen. Controleer of dit het geval is bij jouw Google advertenties, want misschien zoek jij wel buiten je advertentieplanning om. En pas deze aan als je wel naar voren wilt komen op bepaalde dagen of tijdstippen.

 

advertentieplanning

 

8. Lage kwaliteitsscore

Alle zeven bovengenoemde punten gecontroleerd maar je komt jouw advertenties nog steeds niet tegen? Dan is de kans groot dat je advertenties een lage kwaliteitsscore hebben. De kwaliteitsscore is een tool die aangeeft hoe jouw advertentiekwaliteit zich verhoudt tot die van andere adverteerders. Als de kwaliteitsscore van je advertentie laag is, komen jouw advertenties niet of minder vaak naar voren. Je hebt er dus baat bij om een goede kwaliteitsscore te hebben.

 

Advertentiekwaliteit

 

Berekenen van de kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore berekent Google op basis van de volgende prestaties van drie componenten:

  • Verwachte klikfrequentie (CTR): de kans dat iemand op je advertentie klikt wanneer deze wordt weergegeven.
  • Advertentierelevantie: hoe goed jouw advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker.
  • Landingspagina ervaring: hoe relevant en nuttig jouw landingspagina is voor mensen die op jouw advertentie klikken.

 

Een goede kwaliteitsscore is ontzettend belangrijk om veel vertoond te worden. Daarbij heeft het nog een leuk voordeel, de kosten per klik zullen waarschijnlijk ook afnemen! 

 

Heeft jouw bedrijf last van lage kwaliteitscores bij jouw Google Ads campagnes en weet je niet goed hoe je dit moet verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze gecertificeerde Google Ads specialisten!

 

Google advertenties

Relevante artikelen

Gratis Quickscan
Wil je ook een boost geven aan jouw website?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Contact boost yourtraffic
Ontvang de Google Ads Checklist
Ontvang de UTM voorbeelden
Ontvang de SEO Infographic
Ontvang de gratis inhaakkalender
Ik ga voor Starter!
Chat openen
Snel in contact met onze specialisten!
Hallo,
Hoe kunnen wij je helpen om je bedrijf te laten groeien?