fbpx
MediaTrend Logo

8 Redenen waarom jouw Google Advertenties niet worden vertoond

Google Advertenties

Je hebt besloten om te adverteren via Google Ads om meer bezoekers naar je website te krijgen. Maar dan kom je er ineens achter dat je advertenties niet weergegeven worden? Hoe kan dit? Er zijn een aantal mogelijke oorzaken. In dit artikel wordt beschreven waarom jouw advertenties niet weergegeven worden en hoe je dit kan verhelpen.

 

1. Controleer je factuurgegevens

 

Het kan zomaar het geval zijn dat je factuurgegevens nog niet zijn goedgekeurd door Google. Je betaald bij het gebruik van Google Ads rechtstreeks kosten aan Google. Pas als je factuurgegevens zijn goedgekeurd is je account actief. Er zijn twee manieren om te betalen: creditcard of bankrekening. 

 

Weet je niet zeker meer wat jij hebt ingesteld? Klik dan op het gereedschapsicoon en kies hier voor Facturering in jouw Google Ads account. De betalingsinstelling wordt bovenaan weergegeven in het gedeelte Hoe u betaalt. Hier kan je tevens ook controleren of je betaalmethode is goedgekeurd. Als je gebruik maakt van een creditcard, controleer of de betaalmethode is goedgekeurd. Maak je gebruik van een bankrekening? Dan moet deze eerst geverifieerd worden. Dit proces kan tot 5 dagen duren. 

 

Facturering

 

2. Is je advertentie wel goedgekeurd?

 

Bij elke nieuwe advertentie die je aanmaakt beoordeelt Google of deze niet in strijd is met hun beleid. Controleer dus altijd de status van je nieuwe advertentie. Als de status op ‘Geschikt’ staat dat weet je dat je advertentie is goedgekeurd. Als je advertentie afgekeurd is moet je deze eerst aanpassen voordat Google deze gaat vertonen. En als je advertentie nog beoordeeld moet worden, is het niets anders dan afwachten. Daarbij is het ook handig om even te controleren of je advertentie niet op onderbroken staat. 

 

Status

 

3. Google herkent je IP-adres

 

Als je regelmatig in de zoekresultaten van Google naar je eigen advertenties zoekt, kan Google ervoor kiezen om deze niet meer aan je te laten zien. Aangezien je vaak zelf niet op de advertentie klikt, is dit voor Google een indicatie dat je niet geïnteresseerd bent. Vervolgens koppelt Google dit aan het IP-adres waarmee je zoekt, gebruik dus altijd de incognito modus wanneer je op jezelf zoekt. Het is ook mogelijk dat je IP-adres uitgesloten is in je Google Ads account. Dit kun je controleren bij de campagne instellingen.

 

campagne-instellingen

 

4. Hoe staat je locatietargeting ingesteld?

 

Controleer je locatietargeting. Het kan zijn dat je advertenties niet vertoond worden omdat je advertenties gericht zijn op een specifieke regio of een bepaald land. Wanneer jij je in een andere regio of ander land bevindt tijdens het zoeken, is het mogelijk dat je advertenties niet worden weergegeven.

 

targetlocatie

 

5. Is je dagbudget bereikt?

 

Google vertoont je advertenties zolang hier budget voor is, maar je budget kan ook op zijn. Controleer je uitgaven van de afgelopen periode om erachter te komen of dit het geval is. Wanneer je een budget van bijvoorbeeld 10 hebt ingesteld en er zijn 10 gebruikers die op jouw advertentie hebben geklikt voor 1, toont Google je advertentie de volgende dag pas weer.

 

budget

 

6. Je bod op een zoekwoord is te laag

 

Wanneer je minder biedt op een zoekwoord dan het geschatte bod voor de eerste pagina, is de kans groot dat je niet op de eerste pagina van Google getoond wordt. Dit kun je controleren door in Google Ads naar Campagnes te gaan en daar op Zoekwoorden te klikken. Als je bod te laag is, geeft Google aan ‘Onder bod voor eerste pagina’. 

 

onder bod

 

7. Heb je een advertentieplanning ingesteld?

 

Wanneer je als adverteerder een beperkt budget hebt, doe je er goed aan om een advertentieplanning in te stellen. Met advertentieplanning kun je aangeven op welke dag of tijdstip je wil adverteren. Op deze manier kun je dus alleen op de voor jou drukste dagen en tijdstippen adverteren. Controleer of dit het geval is bij jouw advertenties, want misschien zoek jij wel buiten je advertentieplanning om. En pas deze aan als je wel naar voren wilt komen op bepaalde dagen of tijdstippen.

 

advertentieplanning

 

8. Lage kwaliteitsscore

Alle zes bovengenoemde punten gecontroleerd maar je komt jouw advertenties nog steeds niet tegen? Dan is de kans groot dat je advertenties een lage kwaliteitsscore hebben. De kwaliteitsscore is een tool die aangeeft hoe jouw advertentiekwaliteit zich verhoudt tot die van andere adverteerders. Als de kwaliteitsscore van je advertentie laag is komen jouw advertenties niet of minder vaak naar voren. Je hebt er dus baat bij om een goede kwaliteitsscore te hebben.

 

Advertentiekwaliteit

 

De kwaliteitsscore wordt berekend op basis van de volgende prestaties van drie componenten:

  • Verwachte klikfrequentie (CTR): de kans dat iemand op je advertentie klikt wanneer deze wordt weergegeven.
  • Advertentierelevantie: hoe goed jouw advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker.
  • Landingspagina ervaring: hoe relevant en nuttig jouw landingspagina is voor mensen die op jouw advertentie klikken.

 

Een goede kwaliteitsscore is ontzettend belangrijk om veel vertoond te worden. Daarbij heeft het nog een leuk voordeel, de kosten per klik zullen waarschijnlijk ook afnemen! 

 

Heb je last van lage kwaliteitscores bij jouw Google Ads campagnes en weet je niet goed hoe je dit moet verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze gecertificeerde Google Ads specialisten!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest

Relevante artikelen

Wil je ook een boost geven aan jouw website?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Contact boost yourtraffic
Ik ga voor Starter!