Jaarlijks blijft het aantal Instagram gebruikers stijgen. In Nederland zijn er op dit moment ongeveer 8,5 miljoen gebruikers, zowel jong als oud is te vinden op het socialmediaplatform. Door 60% van de gebruikers worden nieuwe producten ontdekt en daarnaast volgt 80% een bedrijf. Instagram is ook een plek waar je inspiratie op kan doen en nieuwe dingen kan ontdekken. Bedrijven gebruiken het veel om visueel hun product of dienst te verkopen. Een belangrijk kanaal waar jouw bedrijf niet op mag ontbreken. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden wanneer je gaat adverteren op Instagram, je kan namelijk heel gericht te werk gaan. Door te adverteren kan je veel omzet genereren, mits de instellingen juist staan.
Door de vele opties die beschikbaar zijn binnen het advertentieplatform van Instagram kan je heel gericht te werk gaan, mits je de juiste knoppen weet te vinden. Door jouw advertenties goed op te zetten kan jij jouw doelgroep en potentiële klanten in de hele customer journey bereiken. Het is daarnaast belangrijk dat jij jouw doel goed voor ogen hebt. Wat wil je bereiken met adverteren op Instagram? Denk bijvoorbeeld aan bekendheid vergroten van jouw bedrijf, product of diensten, of het genereren van meer verkopen. Laten we wat dieper ingaan op de doelen die je kan bereiken.
Je hebt besloten te willen adverteren op Instagram, maar met welk doel? Wij hebben de verschillende doelstellingen op een rijtje gezet:
Met deze doelstelling kan jij jouw merkbekendheid vergroten. Deze doelstelling richt zich op meer profielbezoeken, meer weergaven, bereik vergroten en nieuwe volgers.
Wanneer je de doelstelling ‘Verkeer’ kiest, stuur je mensen naar je website, app of eventpagina. Wanneer je bezoekers naar je website stuurt, is het belangrijk dat je jouw landingspagina goed inricht.
Wil je meer chatberichten, videoweergaven, betrokkenheid bij berichten, pagina-vind-ik-leuks of reacties op evenementen? Ga dan voor de campagnedoelstelling betrokkenheid.
Verstuur je maandelijks nieuwsbrieven en wil je meer inschrijvingen? Dan je kiezen voor ‘Leads’ deze doelstelling is uitermate geschikt om te koppelen aan bijvoorbeeld een formulier.
Wanneer je wilt dat mensen jouw app downloaden, kan je jouw app promoten via Instagram. Zo richt je je campagne er echt op dat mensen de app gaan installeren.
En tot slot verkoop. Wil je meer verkopen in jouw webshop? Richt jouw campagne dan op ‘Verkoop’. Zo kan je heel gericht producten of een service onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep.
Je hebt de doelstelling voor jouw campagne bepaald. Daarnaast ook het bedrag dat jij per dag, per klik of tijdens de looptijd van jouw campagne wilt besteden aan jouw advertentie. Er zijn daarnaast nog verschillende mogelijkheden om te adverteren op Instagram. Hieronder beschrijven wij welke advertentiemogelijkheden er zijn:
Met deze mogelijkheid ben je zichtbaar in het overzicht van Instagram. Voor deze advertentie voeg je één foto toe.
Net als bij een foto-advertentie, wordt bij een video-advertentie ook de video weergegeven in het overzicht. Video’s mogen maximaal 60 seconden duren.
Wanneer je meerdere foto’s in één advertentie gebruikt, noem je dit ook wel een Carrousel-advertentie. Ook deze is net als bij bovenstaande advertentiemogelijkheden te zien in het overzicht. Aan je carrousel kan je 2 tot 10 foto’s toevoegen.
Dit is een combinatie van een carrousel en video. Er wordt bij deze mogelijkheid een serie van afbeeldingen achter elkaar afgespeeld, daarnaast kan je nog tekst en audio toevoegen.
Een van de opties om te adverteren is met op Instagram stories. Jouw story-advertentie wordt getoond tussen andere stories door. Een story duurt maximaal 15 seconden. Bij deze advertentie is het belangrijk dat je een goede call to action hebt.
Daarnaast zijn er Reels. Dit zijn video’s in een staand formaat. Wanneer je dit type advertentie kiest, kom je te staan tussen de gepersonaliseerde content voor de gebruiker.Â
Met advertenties op Instagram kun je dus heel doelgericht adverteren. Het is van belang dat jij weet wie jouw doelgroep is, wat het doel is van jouw advertentie en met wat voor soort content jij jouw doelgroep wilt bereiken. Omdat de opties voor adverteren op Instagram eindeloos zijn, kunnen wij ons goed voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet of dat je niet precies weet hoe je een goed converterende campagne opzet. Onze gecertificeerde ads specialisten hebben deze kennis en ervaring wel in huis en helpen je hierbij graag. Neem contact met ze op, of laat een Quick Scan uitvoeren om te zien wat jij aan jouw campagne kan verbeteren.