Het hebben van een goede landingspagina is essentieel voor bedrijven die hun producten of diensten effectief online op de markt willen brengen. Het is de pagina waarop een bezoeker terecht komt nadat hij op een link in een advertentie, e-mail of artikel heeft geklikt. Zo’n pagina is ontworpen om leads vast te leggen en bezoekers aan te zetten tot actie. In deze blog lees je het belang van landingspagina’s, hoe je een effectieve landingspagina kunt maken en de belangrijkste elementen waarmee je rekening moet houden bij het ontwerpen van een landingspagina.
Als eerste is het van belang om te begrijpen waarom landingspagina’s zo belangrijk zijn. Dit soort pagina’s helpen bedrijven het aantal conversies te verhogen, leads te genereren en hun succes bij te houden op het gebied van aanvragen, verkoop- en marketingcampagnes. Een goede landingspagina is gericht en beknopt en moet een duidelijke call-to-action bevatten. Het dient bezoekers de informatie te bieden die ze nodig hebben om een ​​aankoopbeslissing te nemen.
Begin met het maken van een opvallende kop die de aandacht van bezoekers trekt. Zet deze bovenaan de pagina zodat bezoekers gelijk weten waar jij voor staat. Gebruik vervolgens beeldmateriaal – zoals video’s, afbeeldingen of infographics – om bezoekers verder te betrekken en uit te leggen wat jouw product of dienst doet. Let er hierbij wel op dat er niet te veel beeldmateriaal wordt gebruikt, houd het overzichtelijk. Zorg ten slotte voor een duidelijke call-to-action die bezoekers aanmoedigt om de volgende stap te zetten.
Tot slot de belangrijkste elementen waarmee je rekening moet houden bij het ontwerpen van een landingspagina. De bezoeker van de website wil niet eindeloos zoeken waar ze naar op zoek zijn en zal wegklikken als de informatie voor hen niet relevant is. Het is dus van belang een ​​aantrekkelijk ontwerp te hebben waarop gemakkelijk te navigeren is.Â
Zorg er bovendien voor dat je ervaringen of beoordelingen van klanten toevoegt om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen. Door zogeheten ‘social proof’ zijn mensen sneller geneigd om met jouw bedrijf een relatie aan te gaan.
Voeg als laatste een contactformulier of contactgegevens toe, zodat bezoekers gemakkelijk contact kunnen opnemen.
Als je je marketingdoelen wil bereiken is een effectieve landingspagina een key element. Hou dus, als je een nieuwe website maakt, jouw landingspagina’s in je achterhoofd. Ze hebben namelijk als doel het opleveren van conversies.