Gebruik onze checklist voor een nieuwe website

Door Bram Bouwes Geplaatst op 5 jan. 2024 Onderwerp Websites
Om een nieuwe website te ontwikkelen moeten er een aantal stappen doorlopen worden. Of je het zelf gaat maken of uit handen geeft, het is in ieder geval goed om alle stappen op een rij te zetten. Daarom hebben wij een checklist voor een nieuwe website opgesteld. Volg de stappen en bereik je doel!

Checklist nieuwe website

Stap 1: Bepaal je doel en doelgroep

Een goed begin is het halve werk. Je wilt er niet halverwege het proces achterkomen dat je iets verkeerd hebt of niet hebt uitgedacht, begin daarom met een goede voorbereiding. Wat is het doel van je website en wat is de beoogde doelgroep? De antwoorden op deze vragen bepalen de vorm van je nieuwe website. Werk ze dus goed uit en gebruik ze als leidraad bij de ontwikkeling.

Stap 2: Kies een website builder

Er bestaat een legio aan platformen om websites te bouwen of te laten bouwen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor WordPress of Wix, dit zijn veelgebruikte website builders. Wij maken altijd gebruik van WordPress vanwege de veelzijdigheid en gebruiksvriendelijkheid. 

Stap 3: Registreer je domeinnaam

Een domeinnaam is een unieke naam op het internet. Er bestaan talloze website waar je een domeinnaam kunt checken en vastleggen. Kies een domeinnaam die iets zegt over je bedrijf en over de dienst of het product dat je levert. Op die manier komt je website hoger in de resultaten van zoekmachines. Een goede domeinnaam kan bestaan uit een uniek woord, zoals je merk of naam, en een beschrijvend woord. Denk bij een beschrijvend woord bijvoorbeeld aan je product of dienst. Tot slot: houd het kort, kies voor eenvoud en wees specifiek.

Stap 4: Leg een webhosting vast

Je hebt een hosting nodig om een website op het internet beschikbaar te maken. Een webhosting provider zorgt dat er online ruimte is voor je website en je unieke domeinnaam altijd aangesloten zit op het internet. Je kunt je domeinnaam dus laten registreren bij een provider. Net als bij het vastleggen van domeinnamen, is er een groot aantal websites die webhosting aanbieden.

Stap 5: Claim een e-mailadres

Een zakelijk e-mailadres zoals info@beautysite.nl staat professioneler dan een gmail of hotmail extensie, houd hier rekening mee bij het vastleggen van je mailadres. Het is aan te raden om het mailadres te koppelen aan je website. Dit kunnen de meeste webhosting providers in orde maken.

Stap 6: Bepaal de websitestructuur

Dit is de fundering van een website en speelt een grote rol in de gebruiksvriendelijkheid. Als je website niet fijn en logisch werkt voor de bezoekers, dan is de kans groot dat die potentiële klant de website weer verlaat. Het menu (bovenaan een website) en de footer (onderaan een website) zijn ook van belang. Deze onderdelen vormen namelijk de navigatie van een website voor bezoekers.

Sitemap website
Tip: De structuur van een website wordt vaak vastgelegd in een sitemap, dit maakt de indeling overzichtelijk voor de ontwikkelaar. 

Stap 7: Bouw de techniek

De techniek is een van de belangrijkste onderdelen van een website. Het omvat onder andere de snelheid en betrouwbaarheid van een site. Net als bij de structuur van een website speelt de techniek een grote rol bij de gebruiksvriendelijkheid. Als de techniek niet goed werkt, dan is de kans klein dat websitebezoekers een dienst of product afnemen. Zorg dus dat het naar behoren werkt.

Stap 8: Vul de website

Als het stramien van de website staat, is het tijd om de website te vullen met content. Denk hierbij aan beelden (foto’s en video’s) en teksten. Wat zorgt ervoor dat websitebezoekers overgaan tot actie? Een call to action! Voeg dit ook toe aan je nieuwe website. We hebben al eerder een blog geschreven over dit onderwerp, dus voor meer informatie verwijzen we je graag door.

 Stap 9: Maak een blog

Vindbaarheid is een essentieel onderdeel om een website succesvol te maken. Als je niet gevonden wordt door potentiële klanten, is de kans klein dat je online bedrijf van de grond komt. Maar het is vaak een opgave om hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Je kunt er natuurlijk grote advertentiebudgetten tegenaan gooien, maar er is ook een geldbesparende optie. Veel websites maken namelijk gebruik van blogs in combinatie met Search Engine Optimization (SEO). Dit vergroot de vindbaarheid in zoekmachines. 

Stap 10: Blijf optimaliseren

Zijn alle stappen om je nieuwe website te ontwikkelen afgerond en staat de website online? Dan is het van belang om te blijven optimaliseren. De vindbaarheid van jouw website hangt af van de positie in de zoekresultaten, maar het lastige is dat die resultaten en de volgorde daarvan continu in beweging zijn. Je moet dus goed in de gaten houden of de website nog relevant, converterend en gebruiksvriendelijk is.

Laat ons helpen jouw website te ontwikkelen!

Bij MediaTrend zorgen we onder andere dat je website goed vindbaar is en een optimaal design heeft voor een moderne bezoekerservaring. Neem een kijkje op onze portfolio pagina of neem contact met ons op voor meer informatie!
Website portfolio Neem contact op
Bram Bouwes
Performance Marketeer & Webdeveloper bij MediaTrend
Ontmoet Bram, Performance Marketeer en Webdeveloper bij MediaTrend. Met een achtergrond in Ondernemerschap en Retail Management en een minor in Integrated Digital Marketing, is hij een echte pro op het gebied van online marketing. En als hij niet aan het werk is? Dan vind je hem waarschijnlijk achter de BBQ, waar hij zijn passie voor grillen de vrije loop laat. Bram is zonder twijfel een veelzijdige kracht om rekening mee te houden.
Google Ads
Een stijging van maar liefst 380% op onze online aanvragen
Regel je subsidie
Google Ads
De webshop bestellingen zijn met ruim 93% toegenomen
Novaline Verzwaringsdekens
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!