Google Ads, voorheen Google Adwords, is een advertentieprogramma van Google. De basisprincipes van Google Ads zijn relevantie, controle en resultaat. Je kunt er advertenties en zoekwoorden instellen waarmee je online gevonden wilt worden. Door te adverteren via Google is het mogelijk om bovenaan de zoekresultaten te komen wanneer een potentiële klant hierop zoekt. Zo bereik je snel en effectief jouw doelgroep. Bereik je doelgroep effectief met een succesvolle campagne.
Google vraagt geen minimum en werkt met bijna elk budget. Doordat het zo laagdrempelig is, is adverteren voor vrijwel elke ondernemer toegankelijk. Vooraf stel je zelf een budgetlimiet in, wat voorkomt dat je meer besteedt dan dat je eigenlijk wilt. Stel een budget in wat voor jou werkt en haal zo de mooiste resultaten. Kosten worden in rekening gebracht wanneer gebruikers zorgen voor interactie naar de website. Je betaalt wanneer er een conversie wordt behaald. Denk bijvoorbeeld aan de kosten per klik naar de website of het bellen naar het bedrijf.Â
Om geld te verdienen met je Google Ads account is het belangrijk dat je genoeg kennis hebt om het goed in te zetten. Instellingen zoals soort campagne, biedstrategie en locatietargeting zijn belangrijk om goed in te stellen. Je wilt er uiteindelijk voor zorgen dat er genoeg conversies plaatsvinden na aanleiding van je advertenties op Google.Â
Door deze conversies die plaatsvinden, verdien je uiteindelijk je inzet van de advertenties terug, mits je de juiste instellingen weet te vinden.
Google Ads helpt jou op verschillende manieren om je bedrijfsdoelen te behalen. Het stimuleert bijvoorbeeld de online en fysieke verkoop, vergroot de naamsbekendheid en beïnvloed de overweging van je producten en services.Â
Er zijn vijf soorten advertentiemogelijkheden: Search, Display, Shopping, Video en App. Adverteren begint met een campagne opzetten op basis van jouw bedrijfsdoelstellingen. Elk campagnetype bepaalt waar jouw advertenties verschijnen en in welke opmaak deze worden weergegeven.Â
Allereerst zijn er Search-campagnes, deze zorgen voor zichtbaarheid van jouw product of dienst in de zoekmachine van Google. Zoekadvertenties verschijnen naast de zoekresultaten van Google en andere partnersites, zoals YouTube, wanneer hier op gezocht wordt.Â
Display-campagnes zijn zichtbaar op het Google Display netwerk, dit zijn advertentieplekken op YouTube, websites en mobile apps die deze soort advertenties ondersteunen. Je advertenties worden gekoppeld aan inhoud die verband houdt met jouw bedrijf of met de interesses van jouw consumenten. Ze zorgen voor een vergrote zichtbaarheid bij een publiek met specifieke interesses.
Met Shopping-campagnes verschijnt je productaanbod direct in de zoekresultaten van Google Shopping. Op deze manier zien consumenten gedetailleerde informatie over het product, nog voordat ze jouw advertentie hebben geselecteerd.
Met Video-campagnes kun je het juiste publiek op schaal bereiken en hun aandacht trekken. Advertenties zijn te zien tijdens de advertentieblokken op YouTube en in het netwerk van websites en apps van Google. Deze advertenties helpen om het verhaal van jouw bedrijf tot leven te brengen.
Als laatste zijn er App-campagnes, deze zorgen voor betrokkenheid, app-installaties en in-app acties kunnen hiermee worden verhoogd.
Je bent nu op de hoogte van de kosten, het verdienmodel en het bereik. Adverteren op Google is voor iedereen toegankelijk, ook voor jouw bedrijf. Wacht niet langer en start nu. Voordat je begint, hier een paar relevante tips voor een goede start.Â
Met deze tips begin je goed!