Je hebt je tekstadvertentie gemaakt, je budget ingesteld, en nu ben je klaar om je advertentie online te zetten. Maar hoe weet je zeker dat jouw advertentie zal verschijnen? En welke positie krijgt je advertentie op de resultatenpagina? Dit wordt gedaan door Google’s advertentieveiling. In dit artikel wordt beschreven hoe het veilingsysteem van advertenties in Google Search werkt. Hoe de advertentierangschikking en kwaliteitsscore jouw advertentiepositie bepaalt. En tot slot hoe je deze kan verbeteren.
Google Ads maakt gebruik van een veilingssysteem om de advertenties te rangschikken en de kosten voor elke klik op de advertentie te bepalen. De volgorde waarin advertenties op de pagina worden getoond is gebaseerd op een berekening genaamd advertentierangschikking.
Google gebruikers willen in de eerste plaats dat de advertenties die ze te zien krijgen relevant zijn. Gebruikers willen niet worden lastiggevallen met advertenties die niet nauw verband houden met wat ze zoeken. En adverteerders willen relevante advertenties tonen, zodat gebruikers er ook echt op zullen klikken.
Stel dat er vier adverteerders zijn die concurreren voor ruimte op de zoekresultatenpagina. Ze zijn bereid om €4, €3, €2 en €1 te betalen voor een gebruiker die op hun advertentie klikt en hun website bezoekt.
In dit geval, bood een adverteerder €4, maar hoeft deze maar €3,01 te betalen. Dit is omdat je als hoogste bieder slechts €0,01 boven het bod van de op een na hoogste adverteerder hoeft te betalen.
Google Ads berekent de advertentierangschikking voor elke advertentie in de veiling. Dit bepaalt jouw advertentiepositie en of jouw advertentie voor weergave in aanmerking komt. Over het algemeen wordt de advertentie met de hoogste advertentierangschikking weergegeven op de bovenste positie. En de advertentie met de tweede hoogste advertentierangschikking wordt weergegeven op de tweede positie enzovoort.
Wanneer je je bod plaatst, vertel je Google Ads het maximumbedrag dat je zou willen betalen voor een klik op jouw advertentie. Uiteindelijk zal je vaak minder dan je maximum betalen, en je kunt op elk moment je bod weer aanpassen.
Om ervoor te zorgen dat advertenties van hoge kwaliteit zijn, heeft Google minimale kwaliteitsdrempels vastgesteld. Dit zijn drempels die een advertentie moet behalen om op een bepaalde advertentiepositie te worden weergeven.
Bij de advertentieveiling is context belangrijk. Er wordt gekeken naar de zoektermen die de gebruiker heeft ingevoerd, de huidige locatie van de gebruiker, het type apparaat wat gebruikt wordt, het tijdstip van de zoekopdracht, en andere gebruikerssignalen en -kenmerken.
Wanneer je jouw advertentie aanmaakt, heb je de optie om extra informatie toe te voegen. Denk aan een telefoonnummer, of meer links naar specifieke paginas op jouw website. Dit worden advertentie-extensies genoemd.
Google Ads kijkt ook naar hoe relevant en nuttig jouw advertentie en de website waarnaar wordt gelinkt zijn voor de persoon die de advertentie te zien krijgt. De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s.
Is er sprake van veel concurrentie? Dan zal naast de advertentierangschikking, het bod een grote rol spelen.
De kans dat er op jouw advertentie wordt geklikt als deze wordt weergegeven.
Hoe relevant en nuttig jouw landingspagina is voor mensen die op jouw advertentie klikken.
Hoe goed jouw advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker.
Deze factoren worden geëvalueerd en krijgt een status ‘Hoger dan gemiddeld’, ‘Gemiddeld’ of ‘Lager dan gemiddeld’. Dit is gebaseerd op historische vertoningen voor exacte zoekopdrachten van jouw zoekwoord. Wanneer er een ‘-’ bij de kwaliteitsscore wordt weergegeven betekent dit dat er niet genoeg zoekopdrachten zijn die exact overeenkomen met jouw zoekwoorden. Door zoekwoorden in je advertentietekst op te nemen, verbeter de verwachte klikfrequentie en daarmee de kwaliteitsscore van een Google-zoekadvertentie.
Allereerst bepaalt een goede advertentiekwaliteit de drempels voor advertentierangschikking, en dus of jouw advertentie wel of niet geschikt is voor weergave. Advertenties van hogere kwaliteit leiden meestal tot lagere kosten, betere advertentieposities en meer advertentiesucces. Wanneer gebruikers betere advertenties zien, zijn ze gelukkiger en bestaat er meer kans dat zij daadwerkelijk klikken op die advertenties.
De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van jouw advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s. De kwaliteitsscore bestaat uit de verwachte CTR, advertentierelevantie en landingspagina ervaring. Doordat de veilingen continu schommelen is het aan te raden om de prestatieplanner iedere maand te gebruiken.
Een zetje in de goede richting nodig of je complete Google Ads uitbesteden? Neem contact met ons op en/of vraag vrijblijvend een gratis Google Ads Scan aan.