fbpx
MediaTrend Logo

Google Search: Begrijp de Google Ads veiling

Online Auction

Je hebt je tekstadvertentie gemaakt, je budget ingesteld, en nu ben je klaar om je advertentie online te zetten. Maar hoe weet je zeker dat jouw advertentie zal verschijnen? En welke positie krijgt je advertentie op de resultatenpagina? Dit wordt gedaan door Google’s advertentieveiling. In dit artikel wordt beschreven hoe het veilingsysteem van advertenties in Google Search werkt. Hoe de advertentierangschikking en kwaliteitsscore jouw advertentiepositie bepaalt. En tot slot hoe je deze kan verbeteren.

 

Dit artikel is deel van een reeks artikelen over Google Search. Lees hier het hoofdartikel en bekijk de inhoudsopgave voor de andere onderwerpen.

 

Hoe werkt de Google Ads veiling?

Google Ads maakt gebruik van een veilingssysteem om de advertenties te rangschikken en de kosten voor elke klik op de advertentie te bepalen. De volgorde waarin advertenties op de pagina worden getoond is gebaseerd op een berekening genaamd advertentierangschikking. 

 

Google gebruikers willen in de eerste plaats dat de advertenties die ze te zien krijgen relevant zijn. Gebruikers willen niet worden lastiggevallen met advertenties die niet nauw verband houden met wat ze zoeken. En adverteerders willen relevante advertenties tonen, zodat gebruikers er ook echt op zullen klikken.

 

Hoe gaat dat in z’n werking?

Stel dat er vier adverteerders zijn die concurreren voor ruimte op de zoekresultatenpagina. Ze zijn bereid om €4, €3, €2 en €1 te betalen voor een gebruiker die op hun advertentie klikt en hun website bezoekt.

 

In dit geval, bood een adverteerder €4, maar hoeft deze maar €3,01 te betalen. Dit is omdat je als hoogste bieder slechts €0,01 boven het bod van de op een na hoogste adverteerder hoeft te betalen. 

 

Google adverteren

 

Hoe bepaalt advertentierangschikking de advertentiepositie?

Google Ads berekent de advertentierangschikking voor elke advertentie in de veiling. Dit bepaalt jouw advertentiepositie en of jouw advertentie voor weergave in aanmerking komt. Over het algemeen wordt de advertentie met de hoogste advertentierangschikking weergegeven op de bovenste positie. En de advertentie met de tweede hoogste advertentierangschikking wordt weergegeven op de tweede positie enzovoort. 

 

Advertentierangschikking wordt bepaald door zes factoren:

1. Bod

Wanneer je je bod plaatst, vertel je Google Ads het maximumbedrag dat je zou willen betalen voor een klik op jouw advertentie. Uiteindelijk zal je vaak minder dan je maximum betalen, en je kunt op elk moment je bod weer aanpassen. 

2. Drempels voor advertentierangschikking

Om ervoor te zorgen dat advertenties van hoge kwaliteit zijn, heeft Google minimale kwaliteitsdrempels vastgesteld. Dit zijn drempels die een advertentie moet behalen om op een bepaalde advertentiepositie te worden weergeven. 

3. Context van de zoekopdracht

Bij de advertentieveiling is context belangrijk. Er wordt gekeken naar de zoektermen die de gebruiker heeft ingevoerd, de huidige locatie van de gebruiker, het type apparaat wat gebruikt wordt, het tijdstip van de zoekopdracht, en andere gebruikerssignalen en -kenmerken.

4. Impact van advertentie-extensies

Wanneer je jouw advertentie aanmaakt, heb je de optie om extra informatie toe te voegen. Denk aan een telefoonnummer, of meer links naar specifieke paginas op jouw website. Dit worden advertentie-extensies genoemd.

5. Advertentiekwaliteit en bestemmingspagina

Google Ads kijkt ook naar hoe relevant en nuttig jouw advertentie en de website waarnaar wordt gelinkt zijn voor de persoon die de advertentie te zien krijgt. Kwaliteitsscore is een samengevoegde schatting van onze beoordeling van de kwaliteit van jouw advertentie. 

6. Concurrentiepositie binnen een veiling

Is er sprake van veel concurrentie? Dan zal naast de advertentierangschikking, het bod een grote rol spelen.

 

Google positie

 

Advertentiekwaliteit

De 3 belangrijkste factoren die de advertentiekwaliteit bepalen:

1. Verwachte doorklikratio (CTR):

De kans dat er op jouw advertentie wordt geklikt als deze wordt weergegeven. 

2. Landingspagina ervaring

Hoe relevant en nuttig jouw landingspagina is voor mensen die op jouw advertentie klikken.

3. Advertentierelevantie

Hoe goed jouw advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker. 

 

Deze factoren worden geëvalueerd en krijgt een status ‘Hoger dan gemiddeld’, ‘Gemiddeld’ of ‘Lager dan gemiddeld’. Dit is gebaseerd op historische vertoningen voor exacte zoekopdrachten van jouw zoekwoord. Wanneer er een ‘-’ bij de kwaliteitsscore wordt weergegeven betekent dit dat er niet genoeg zoekopdrachten zijn die exact overeenkomen met jouw zoekwoorden.

 

Waarom advertentiekwaliteit belangrijk is:

Allereerst bepaalt een goede advertentiekwaliteit de drempels voor advertentierangschikking, en dus of jouw advertentie wel of niet geschikt is voor weergave. Advertenties van hogere kwaliteit leiden meestal tot lagere kosten, betere advertentieposities en meer advertentiesucces. Wanneer gebruikers betere advertenties zien, zijn ze gelukkiger en bestaat er meer kans dat zij daadwerkelijk klikken op die advertenties. 

 

Hoe verbeter je je advertentiepositie? 

De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van jouw advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s. De kwaliteitsscore bestaat uit de verwachte CTR, advertentierelevantie en landingspagina ervaring.

 

Verwachte doorklikratio (eCTR)
  • Wees specifiek in je advertenties: neem zoekwoorden op in je tekst zodat mensen direct kunnen zien dat je advertentie voor hun relevant is. 
  • Experimenteer met verschillende call-to-actions: bel nu vs. boek nu.
  • Benadruk een uniek voordeel van jouw product of dienst.
  • Tijd- of locatiespecifieke advertentietekst: denk aan seizoensgebonden of feestdagen.

 

Advertentie relevantie
  • Negatieve zoekwoorden toevoegen.
  • Wees specifiek op mobiel: mobiele zoekervaring.
  • Wees lokaal: richt je op de juiste regio voor jouw bedrijf door alleen de relevante talen en locaties in te stellen.
  • Neem relevante zoektermen mee in jouw advertentieteksten.

 

Landingspagina ervaring
  • Stuur het verkeer naar de juiste landingspagina: als de zoekopdracht ‘gestreepte broeken’ is, moet de landingspagina specifiek gestreepte broeken tonen. 
  • Wees consistent: zorg ervoor dat de landingspagina het gesprek voortzet en volgt op het aanbod van de advertentie.
  • Maak je website transparant en betrouwbaar: maak het gemakkelijk voor bezoekers om je contactinformatie te vinden en geef aan wat jouw bedrijf doet.
  • Laadsnelheid en duidelijkheid: zorg ervoor dat gebruikers snel kunnen vinden wat ze zoeken.
  • Zorg ervoor dat je mobiele website geoptimaliseerd is.

 

Een zetje in de goede richting nodig of je complete Google Ads uitbesteden? Neem contact met ons op en/of vraag vrijblijvend een gratis Google Ads Scan aan.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest

Relevante artikelen

Wil je ook een boost geven aan jouw website?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Contact boost yourtraffic
Ik ga voor Starter!