Google Search campagne opzetten: waar moet je op letten?

Door Melissa Hooijschuur Geplaatst op 12 jul. 2023 Onderwerp Google Search
Je tekstadvertentie onder de aandacht van potentiële klanten brengen begint met het maken van een Search campagne. Wanneer je een Search campagne opzet moet je nadenken over de verschillende manieren om meer verkeer naar jouw website, dienst of product te leiden. Lees snel verder!

Hoe zet je een Google Search campagne op en waar moet je op letten?

Marketingdoel

Een campagne creëer je rond een marketingdoel en kan je opzetten op basis van de acties die je wil dat klanten ondernemen. Het marketingdoel is het belangrijkste wat je wilt bereiken voor jouw bedrijf, deze kan je op elk moment wijzigen. Marketingdoelen kunnen ingesteld worden op Sales, Leads of Website Verkeer (Display, Video en App campagnes hebben extra doelen om uit te kiezen).  

Netwerken

Vervolgens moet je bepalen waar je jouw tekstadvertenties wilt weergeven en hoe je de meeste publiciteit kunt krijgen. Dit kun je doen bij de instelling Netwerken, deze instelling geeft aan waar je jouw advertentie wilt laten verschijnen, op basis van het campagnetype dat je gekozen hebt. Met het Google Search Network, verschijnen je advertenties op Google Search sites, naast de zoekresultaten op Google Play, Google Shopping en Google Maps. 

Je advertenties kunnen ook weergegeven worden op niet-Google zoeksites waarmee Google een samenwerking heeft; deze worden zoekpartners genoemd. Daarbij is er ook de mogelijkheid om uit te breiden naar Google Display-advertentienetwerk. 

Apparaten

Daarna kun je kiezen op welke apparaten je jouw advertenties wil laten zien, op basis van van wat jouw klanten gebruiken om te zoeken voor jouw producten of diensten. Campagnes richten zich op alle soorten apparaten, waaronder desktop, tablet en mobiel. Je kunt ook kiezen om advertenties voor verschillende apparaten aan te passen. 

Locatie en taal

Verder kun je kiezen waar jouw advertenties getoond worden. Zo kun je kiezen voor klanten die zich in een bepaalde locatie bevinden, of klanten die interesse tonen in een locatie. Met taaltargeting kun je beperken waar jouw advertenties kunnen verschijnen. Dit gebeurt op basis van de taalinstellingen van de gebruiker en de taal van de website.

Budget en biedstrategie

Nadat je besloten hebt waar je jouw advertenties wil laten zien, bepaal je je budget. Dit gaat op basis van hoeveel je gemiddeld per dag wilt uitgeven aan jouw campagne. Je budget kun je op elk moment aanpassen. Tot slot bepaal je jouw biedstrategie. Dit bepaalt de manier waarop je betaalt voor de interactie van gebruikers met jouw advertentie. Zodra je de metriek kiest waarop je je wil richten voor jouw campagne, komen er verschillende biedingsopties in beeld om jou te helpen deze te optimaliseren. Je kunt ervoor kiezen om handmatig jouw biedingen voor de klikken op jouw advertentie in te stellen, of je kan kiezen om dit door Google Ads laten doen. 

Hoe krijg je de juiste klanten naar je advertenties?

Wanneer je je Search campagne hebt opgezet kun je tekstadvertenties gaan maken. Je begint met het maken van advertentiegroepen. Je kunt voor elke advertentiegroep specifieke tekstadvertenties maken. Het beste is om deze te maken rond thema’s, diensten of producten. Op deze manier zorg je voor meer controle om de juiste advertentie boodschap bij de juiste klanten te krijgen.

Voor elke advertentiegroep kun je vervolgens een unieke lijst met zoekwoorden maken. Zoekwoorden zijn de woorden en zinnen die ervoor zorgen dat jouw advertenties worden weergegeven en waarop je gevonden wil worden. Vervolgens beslis je de biedbedragen voor je zoekwoorden. Dit is het maximumbedrag dat jouw bedrijf zal betalen wanneer een klant op jouw advertentie klikt. Tenslotte creëer je een aantal tekstadvertenties voor elke advertentiegroep. Daarbij vul je de volgende opties in:

  • Kop – om de aandacht van je klanten te trekken.

  • URL – om een bepaalde pagina op je website te bereiken.

  • Beschrijving – om de details van je product of dienst die je aanbiedt te benadrukken. 

Het is ook mogelijk om je advertentiegroepen automatisch door Google aan te laten vullen. Deze bestaan dan uit dynamisch aangemaakte tekstadvertenties (Dynamic Search Ads) en zoekwoordenlijsten en worden gebaseerd op de inhoud van jouw website. 

Meer Search campagne instellingen

Naast het selecteren van waar je je advertenties wilt weergeven en hoeveel je wil uitgeven, zijn er nog een meer opties om in te stellen:

  • Advertentie-extensies: hier kun je meer informatie toevoegen aan je advertenties, zoals links naar pagina’s op je website, je bedrijfsadres en je telefoonnummer. 

  • Begin- en einddatum: hier stel je een begin- en einddatum voor je campagne in.

  • Advertentieplanning: hier kun je bepaalde dagen of uren van de week kiezen waarop je advertentie worden weergegeven. 

Hoe komen advertenties bij klanten terecht?

Stap 1: Een potentiële klant voert een zoekopdracht uit. 

Stap 2: De zoekmachine van Google doorzoekt alle campagnes van zijn adverteerders, op zoek naar zoekwoorden in hun advertentiegroepen die overeenkomen met de zoekopdracht van de potentiële klant. Elke adverteerder heeft bij het aanmaken van zijn of haar advertentiegroepen een bod voor hun zoekwoorden ingevuld. Dit is het bedrag dat aangeeft hoeveel ze bereid zijn te betalen als iemand op hun advertentie klik. Dit soort veilingen vinden elke keer plaats wanneer een zoekopdracht wordt uitgevoerd. 

Stap 3: De zoekmachine van Google rangschikt alle advertenties. Daarna beslist de zoekmachine welke advertentie getoond gaat worden. Dit wordt gebaseerd op het bod van de adverteerder en de relevantie voor de zoekresultaten. Wanneer een advertentie niet als relevant wordt geacht, wordt deze niet getoond. 

Stap 4: Wanneer een advertentie wordt weergegeven en de potentiële klant klikt erop, wordt deze naar de landingspagina van de advertentie gebracht. Zo komen advertenties dus bij klanten terecht!

Hulp nodig?

Een zetje in de goede richting nodig of je volledige Google Ads uitbesteden? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies!
Neem contact op! Doe onze groeiscan
Melissa Hooijschuur
Performance Marketeer bij MediaTrend
Melissa, geboren in 1999 en woont haar hele leven al in Wormerveer, is een van de nieuwste aanwinsten bij MediaTrend. Haar vrije tijd bestaat uit het ontdekken van culinaire hoogstandjes, beleven van avonturen en nieuwe activiteiten met vrienden, en het genieten van films in de bioscoop. Deze interesses weerspiegelen haar levendige persoonlijkheid en haar ambitie om nieuwe dingen te ontdekken.
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore
Online Adverteren
Er is meer dan 200% omzet groei gerealiseerd binnen 3 jaar tijd
Vos Koffie
Google Ads
De webshop bestellingen zijn met ruim 93% toegenomen
Novaline Verzwaringsdekens

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!