Is Google Shopping gratis?
Shopping-advertenties kunnen zowel gratis als betaald verschijnen. Een geoptimaliseerde shoppingfeed kan organisch gratis verkeer naar de website genereren. Betaalde advertenties zijn echter vaak effectiever. Wat zijn dan de kosten?
Hoe duur is het?
De kosten zijn afhankelijk van diverse factoren, zoals:
Aantal producten in de shoppingfeed (bijvoorbeeld 10 of 5000)
Kosten per klik en zoekvolume
Kwaliteit van jouw productfeed
Mate van concurrentie
Kwaliteit van de webshop (gemak van conversie voor de bezoeker)
Prijsconcurrentie
Deze elementen hebben allemaal invloed op de uiteindelijke kosten van Shopping Ads.
Wat zijn de voordelen van Google Shopping Ads?
De voordelen zijn:
Advertenties worden getoond aan actieve zoekers
Inzetbaar in remarketingcampagnes
Specificatie op producten, productgroepen en/of merken
Voordelen van Google Shopping Ads
Advertenties richten zich op actieve zoekers
Bruikbaar in remarketingcampagnes
Veel controle over advertentie-uitgaven
Direct zichtbaar in het Google-netwerk
Ruime instellingsmogelijkheden
Eenvoudige en gratis aanmelding
Toename van online verkopen
Breed bereik mogelijk
Inzetbaar op verschillende momenten in de customer journey
Stappen om op Google Shopping te verschijnen
Het instellen is eenvoudig:
Maak een Google Ads-account aan.
Maak een Google Merchant Center-account aan.
Koppel deze accounts.
Maak een feed aan in je webshop.
Ten slotte, maak campagnes aan in je Google Ads-account.
Google Merchant Center
Dit is het platform waar je je webshop koppelt aan Google Ads. Hier kun je onder andere:
Producten gratis vermelden
Reviews tonen
Producten segmenteren op basis van kenmerken zoals merk, marge of prijs
Cursus
Het is aan te bevelen voor beginners een cursus te volgen via Google Skillshop. Grondige kennis van het platform is cruciaal voor effectieve advertentiecampagnes.
Optimalisering van jouw campagnes
Een incorrecte instelling kan je klanten en omzet kosten. Belangrijke factoren om te overwegen zijn het kiezen van de juiste zoekwoorden, het instellen van een passend budget en het monitoren van campagneprestaties. Regelmatige analyse en aanpassingen zijn cruciaal om het maximale uit Google Shopping te halen.Onze specialisten
Heb je vragen, neem dan contact met ons op. Laat een van onze specialisten je account analyseren.
Meer leesvoer
-
Content marketing: hoe maak je boeiende inhoud dat echt werkt?
Content marketing is een belangrijke pijler de in marketingstrategieën van nu. Het grote verschil tussen content marketing en traditionele... -
Een nieuwe website? Denk dan aan deze 4 punten
Je wilt een oude website vernieuwen, maar weet niet precies hoe je dat kunt aanpakken. Dan ben je bij deze blog aan het juiste adres. Misschien ben...