Google Shopping is het grootste vergelijkingsplatform voor webwinkels van Nederland. En jij kunt hier je producten op vertonen, betaald maar ook gratis. Heb je een webwinkel? Dan kun je Google Shopping instellen, het zijn uitgebreide advertenties waarin informatie zoals de prijs van je product en een afbeelding getoond worden in de zoekresultaten.
Veel consumenten zijn visueel ingesteld we kijken liever dan dat we lezen. Een mooie productfoto met prijs en tekst is vaak aantrekkelijker in de zoekresultaten van Google dan alleen tekst. Wil je als webshop meer online omzet? Dan kun je een Shopping campagne inzetten om online verkopen te promoten, meer verkeer naar je website te sturen of meer bezoekers naar je fysieke winkel te sturen. Het voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld adverteren op Facebook en Instagram is dat bij Google Shopping mensen actief op zoek zijn, waarbij mensen op Facebook en Instagram een advertentie voorgeschoteld krijgen. Een combinatie van beide zorgt er wel weer voor dat je in een groter deel van de customer journey zichtbaar bent voor je toekomstige klant.
Shopping advertenties kunnen zowel gratis als betaald worden getoond. Door je shopping feed te optimaliseren, kun je organisch gratis verkeer naar je website genereren. Echter de betaalde advertenties zorgen vaak voor meer resultaat. Dan komt natuurlijk de vraag wat zijn de kosten?
De kosten zijn afhankelijk van een aantal factoren bijvoorbeeld:
Of je nu 10 producten adverteert of 5000 en of het zoekvolume 500 per maand of 5000 per maand is, heeft allemaal invloed op de kosten van Shopping Ads.
Het voordeel van Shopping Ads is dat deze getoond worden aan mensen die actief zoeken naar het product. Google Ads toont alleen producten die op voorraad zijn. Je kan Shopping Ads inzetten in je remarketing campagnes. Door de vele mogelijkheden in de backend van Google kun je veel specificeren bijvoorbeeld op producten, productgroepen en/of merken.
Het instellen doe je in een paar simpele stappen.
Google Merchant Center aanmaken en Google Shopping instellen is gebeurd, nu kun je starten met adverteren.
Google Merchant Center is de koppeling tussen jouw webshop en Google Ads.
Google Merchant Center is hét platform waar je je webwinkel koppelt aan Google Ads. Door middel van een feed koppel je jouw producten uit je webwinkel met Merchant Center. Binnen Merchant Center kun je vervolgens:
Voor de beginnende adverteerders is het altijd verstandig om een cursus Shopping te doen. Dit kan heel makkelijk en gratis met Google Skillshop. Er zijn heel veel mogelijkheden binnen Shopping Ads om de juiste doelgroep op het juiste moment een advertentie te laten zien maar je moet wel weten hoe het werkt. Om geen klanten te missen en je budget efficiënt in te zetten, is kennis en kunde noodzakelijk.
Hoewel de stappen heel makkelijk lijken, kun je veel klanten mislopen als je campagne niet juist is ingesteld. Het adverteren in Google is hard werken.
Wat sluit je uit? Welke search terms zijn interessant? Wanneer heb je genoeg data om beslissingen te nemen? Zijn er wijzigingen in de mogelijkheden binnen het adverteren in Google? Is mijn CPC (wat je betaalt per klik) nog concurrerend of past de biedstrategie nog wel bij deze campagne? Hoe kan ik mijn feed verder optimaliseren? Ga je de campagne onderverdelen in hoge en lage prioriteit? Welke producten hebben de meeste marge en wil ik meer promoten dan producten beneden de X euro? Er zijn heel veel mogelijkheden om je bedrijf te laten groeien met Google Shopping als je tijd en kennis heb om het goed op te zetten.
Vragen over Google Shopping? Zorg dat je geen klanten misloopt of geld weggooit.
Laat onze specialist je account analyseren. Boek NU een strategische sessie met onze specialist.