Je hebt een mooie campagne uitgedacht, bijpassende advertenties opgezet en nu is het wachten op resultaat. Het liefst wil je natuurlijk dat je campagne direct resultaat binnenhaalt. Maar dat gebeurt niet altijd, geen reden voor paniek want vaak heeft duurt het even voordat om de campagne te verwerken en heeft het advertentie de tijd nodig om de campagne te leren begrijpen. In deze blog leggen we je uit hoe campagnes precies werken, zodat jij ze beter begrijpt.
Een vraag die we vaak horen. En die we uiteraard helemaal begrijpen, want je wilt natuurlijk zo snel mogelijk resultaat. Maar hiervoor is een goede reden. Wanneer jij een campagne hebt gemaakt, heb je veel verschillende instellingen ingesteld. Het advertentieplatform heeft de tijd nodig om deze campagne te begrijpen, dit noemen we ook wel de leerfase. In deze leerfase wordt door middel van machine learning gekeken hoe jouw advertentie het beste kan worden weergegeven. Dat betekent niet dat jouw advertentie niet zichtbaar is, maar vaak beperkt. Een leerfase duurt meestal een aantal dagen. Daarna komt hij uit de leerfase en kan hij optimaal draaien.Â
Het resultaat van een campagne kan dus een aantal dagen op zich laten wachten. Maar het kan ook al in de leerfase resultaten binnen halen, deze kunnen een wat hogere CPA hebben omdat hij nog moet ondervinden wat de meest gunstige manier is om de advertentie te laten zien aan de doelgroep. Na de leerfase is de kans groot dat de CPA door de stabiele prestaties naar beneden gaat.
Wanneer je na de leerfase nog steeds geen resultaat boekt, kan het zijn dat je de campagne wat moet bijstellen. Dit kan je doen aan de hand van de verkregen data die je in die periode dat de campagne live staat, binnen hebt gehaald. We kunnen ons voorstellen dat dit wat vragen oproept. Onze specialisten kijken graag met jou mee hoe je je campagne kan optimaliseren.Â
Helaas zien wij dit regelmatig voorkomen, dat adverteerders hun eigen campagne niet zien maar die van de concurrent wel. Dat kan verschillende redenen hebben:
 Wanneer je gebruikmaakt van ROAS/CPA als doelstelling, gaat het algoritme door middel van machine learning aan de slag om de beste match te vinden. Maar als jij als adverteerder vaak zoekt op de zoekwoorden van jouw advertentie, krijg je deze in het begin wel te zien, maar doordat jij (als het goed) niet klikt op je eigen advertentie (want dat kost je geld), maar wel op die van je concurrent, ziet Google het als niet relevant verkeer. Hierdoor zie krijg je jouw advertenties niet meer te zien. Vraag jouw specialist een screenshot te maken van je advertentie, en probeer minder op je campagne te zoeken.Â
Daarnaast kan het ook zijn dat je je eigen IP-adres hebt uitgesloten waardoor je dus je eigen campagne niet te zien krijgt. Het voordeel hiervan is dat je niet per ongeluk onnodige kosten maakt doordat je klikt op je eigen advertentie.Â
Daarnaast kan het ook nog andere redenen hebben waarom jouw advertentie niet wordt vertoond, hier hebben wij een blog over geschreven, deze lees je hier.
Kom jij er niet uit met het maken van campagnes, ondervind je problemen of weet je niet waar je moet beginnen? Onze specialisten hebben helpen je graag hierbij. Neem vrijblijvend contact met ze op en ze helpen je graag verder.