Wat is een contentkalender? Een contentkalender gaat je helpen bij het plannen van je content. Je maakt een duidelijk overzicht en bepaalt van te voren wanneer je een post wilt plaatsen, welke kanalen je wilt inzetten en met welke boodschap je je doelgroep wilt bereiken. Maar hoe maak je een contentkalender en wat zijn de voordelen?
Stuur mij de inhaakkalender Inhaakkalender 2023 bekijken
Je kunt niet voor elk kanaal dezelfde type content gebruiken. Waar LinkedIn zich richt op de zakelijke netwerken, richt TikTok zich meer op grappige, informatieve en vooral creatieve korte video’s. Hier dien je de content dus op aan te passen, bijvoorbeeld een informatieve tekst voor Linkedin, vertaal je voor TikTok naar een informatief filmpje.
Onderzoek waar jouw doelgroep zit. Denk aan; Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest, LinkedIn. Bepaal ook de boodschap die jij over wilt brengen naar jouw doelgroep, wil je ze informeren, overtuigen of bijvoorbeeld aanzetten tot actie. En hoe je dit gaat doen, doe je dit met een afbeelding en korte tekst, met een informatieve uitgebreide tekst bij je post of ga je voor een filmpje. Hierbij is de vorm van je content afhankelijk voor het kanaal dat je kiest. Al deze bevindingen plaats je in je contentkalender en vervolgens ga je de content verder vorm te geven.
Het maken van content kan een tijdrovende klus zijn. Zorg dat jij de marketingdoelstelling voor jouw bedrijf helder voor ogen hebt. Vervolgens kies je de socialmediakanalen die je wilt inzetten. Daarna bedenk je met welke frequentie je wilt posten, is dat elke week, of meerdere keren per week? En vervolgens ga je de content maken.Â
Om je een handje op weg te helpen bij het maken van content voor jouw contentkalender, kun je onze inhaakkalender downloaden. In een inhaakkalender vind je feest- en speciale dagen waar jij met jouw content op kunt inhaken. Wil je meer weten over adverteren met je socials? Neem dan contact op.