Hoe ziet een goede contentkalender eruit?

Door Ilse Kalverboer Geplaatst op 22 apr. 2022 Onderwerp Social media
Wat is een contentkalender en waarom zou je er een moeten hebben? Het is een onmisbare tool voor iedereen die serieus bezig is met contentmarketing. Een contentkalender helpt je bij het gestructureerd plannen van je content. Je creëert een helder overzicht, waarin je van tevoren vastlegt wanneer je een bericht wilt publiceren, welke kanalen je daarvoor inzet en welke boodschap je aan je doelgroep wilt overbrengen. Maar hoe stel je zo'n contentkalender samen en welke voordelen levert het op?

Een contentkalender biedt meerdere voordelen:

  • Door consistent te posten vergroot je jouw online zichtbaarheid.

  • De kalender zorgt voor structuur en overzicht, zodat je precies weet welke content wanneer geplaatst wordt.

  • Je bespaart tijd en vermindert stress.

  • De kalender helpt je bij het realiseren van je marketingdoelstellingen.

Hoe begin je met een contentkalender? 

Niet elk kanaal vraagt om hetzelfde type content. LinkedIn richt zich bijvoorbeeld op zakelijke netwerken, terwijl TikTok zich meer focust op korte, creatieve en informatieve video’s. Pas je content hier dus op aan. Een informatieve tekst voor LinkedIn kan bijvoorbeeld vertaald worden naar een informatief filmpje voor TikTok.

Waar bevindt jouw doelgroep zich? 

Doe onderzoek naar de platforms waar jouw doelgroep actief is, zoals Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest of LinkedIn. Bepaal vervolgens welke boodschap je wilt overbrengen. Wil je informeren, overtuigen of aanzetten tot actie? Afhankelijk van het gekozen kanaal gebruik je een afbeelding met een korte tekst, een uitgebreide informatieve post of een video. Deze informatie neem je op in je contentkalender om vervolgens de content verder vorm te geven.

Hoe maak je een contentkalender? 

Het creëren van content kan veel tijd in beslag nemen. Zorg er daarom voor dat je de marketingdoelstellingen voor jouw bedrijf helder hebt. Kies daarna welke socialmediakanalen je wilt inzetten en bedenk met welke frequentie je wilt posten: wekelijks of meerdere keren per week. Op basis van deze informatie ga je de content ontwikkelen.

Ilse Kalverboer
Marketeer bij MediaTrend
Maak kennis met Ilse, een frisse en ambitieuze marketeer bij MediaTrend. Ze is recentelijk afgestudeerd en staat aan het begin van een veelbelovende carrière. Als een echte meedenker brengt ze een proactieve houding en nieuwe inzichten naar ons team. Dankzij haar sterke academische achtergrond combineert ze theoretische kennis met praktische vaardigheden.
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore
Online Adverteren
Er is meer dan 200% omzet groei gerealiseerd binnen 3 jaar tijd
Vos Koffie
Google Ads
Een stijging van maar liefst 380% op onze online aanvragen
Regel je subsidie

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!