We beginnen bij het zoeknetwerk van Google (Search campagne), dit zijn de zoekresultaten wanneer er een bepaalde zoekopdracht wordt ingetypt op Google. De zoekresultaten bestaan uit websites die volgens Google de juiste informatie voor jou bevatten. Dit worden de organische zoekresultaten (SEO) genoemd. Dat zijn dus de resultaten waarvoor je niet betaald. Daarboven, onder en naast die staan de advertenties van Google wat valt onder (SEA). Hieronder zal ik je laten zien welke stappen je moet ondernemen om tekstadvertenties te maken.Â
Je bedrijf laten groeien middels Google Ads kan door gebruik van verschillende type Google campagnes. De 7 type campagnes staan hieronder op een rijtje:
We starten met een zoekcampagne maken. Bij het opzetten van je een zoekcampagne krijg je de keuze tussen de volgende campagnedoelstellingen:
We gaan nu starten met de campagne instellingen. In de instellingen van je Google Ads campagne geven we de campagne een relevante naam. In welk netwerk gaan we adverteren, in welke regio of steden, wat is het dagbudget, welke biedstrategie werkt het beste voor jou?
De volgende stap bij het opzetten van een Google Ads campagne is het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Hierbij ga je zoekwoorden verzamelen waar jij op gevonden wilt worden. Dus ben jij een bouwvakker in Alkmaar gespecialiseerd in kozijnen. Dan zijn dit zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Daarnaast wil je er natuurlijk ook achter komen welke zoekwoorden potentiële klanten op Google intypen als ze op zoek zijn naar jouw dienst of product.
Hiervoor zijn enkele handige tools die je kan gebruiken zoals KWfinder en Ubersuggest. Voeg de zoekwoorden toe aan de zoekwoordplanner. Dit is een gratis tool van Google zelf. Je hebt nu een idee over de CPC (kosten per klik wanneer iemand op jouw advertentie klikt). Maar ook hoeveel er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht en de concurrentie op een zoekwoord. Vergeet niet de woorden uit te sluiten niet relevant zijn voor je campagne. Verkoop je fietsen maar doe je geen reparaties? Dan is reparatie niet van toepassing.Â
Bij het opzetten van een Google Ads campagne is het belangrijk om een goede campagne structuur neer te zetten. Maak per categorie, productgroep, of dienst een aparte advertentiegroep aan in jouw Google campagne. Geef de campagne een passende naam om je Google Ads campagne structuur overzichtelijk te houden.
Advertentieteksten in je campagne moeten aantrekkelijk en relevant zijn voor je doelgroep. Vul alle velden zo volledig mogelijk in. Wees creatief, duidelijk en relevant. Gebruik de zoekwoorden die als beste uit je zoekwoorden onderzoek komen in de tekst van je advertentie. Dit is belangrijk voor de kwaliteitsscore die Google toekent aan je advertentie en de zoekwoorden.Â
Je bent klaar met het opzetten van je Google Search Campagne, goed bezig! Google Ads heeft veel mogelijkheden en wordt wekelijks veranderd en uitgebreid. Voor het beheren en verbeteren van een Google Ads account is het dan ook goed om je Google certificaat te behalen.
Bij het onderhouden van je Google Ads account kijk je na het opzetten van je Ads dagelijks naar je klik kosten versus je vertoningen. Wordt hoog genoeg weergeven in de zoekresultaten van Google? Verhoog of verlaag je bod waar nodig. Als je een aantal conversies hebt controleer je de Conv/kost kolom wat zijn de kosten per conversie. Als je campagne even loopt kijk je regelmatig naar de volgende onderdelen. Kosten per klik, kosten per conversie (CTR). Zorg dat je de campagnes regelmatig bekijkt en bijwerkt. Alleen zo werk je naar een succesvolle en efficiënte campagne. Er verandert veel in hoe mensen zoeken, maar ook in de mogelijkheden van Google Ads of Google Ads editor (desktop tool van Google).
Zo hier heb je de basis om een Google Ads campagne op te zetten. Lukt het je niet, heb je er überhaupt geen zin om eraan te beginnen, of wil je het door experts laten uitvoeren zodat je zeker weet dat je budget goed besteed wordt? Neem dan gerust hier contact op met een van onze Google Ads Specialisten. Wij zijn er om jou verder te helpen!