Op 28 mei 2022 veranderen de regels betreft reviews ingrijpend. Is er op jouw webwinkel of digitale platform de mogelijkheid om reviews achter te laten? Dan heb je een informatieplicht over hoe je omgaat met reviews en een inspanningsplicht om nepreviews te voorkomen. Daarnaast mag je negatieve reviews niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn.
Er komt dus meer verantwoordelijkheid te liggen bij website-eigenaren. Zij zijn verantwoordelijk dat de recensies die worden geplaatst echt zijn. Het plaatsen en laten plaatsen van nepreviews is dan ook een verboden handelspraktijk.
Website-eigenaren moeten kunnen garanderen dat de gepubliceerde recensies echt afkomstig zijn van de klant. Er moet daardoor gewerkt worden met een zogenoemd closed loop-systeem. Dat betekent dat klanten niet zomaar een recensie kunnen achterlaten maar alleen klanten die daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan. Daarnaast moet er op de website duidelijk worden aangegeven dat er een review policy is.
Het closed loop-systeem moet dus helpen bij het voorkomen van nepreviews. Daarnaast zijn er meer manieren om fake reviews te herkennen, zodat je ze kunt verwijderen:
Natuurlijk zijn negatieve reviews niet fijn. Maar het kan ook feedback zijn om jouw bedrijf of product te verbeteren. Je mag ze niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn. Maar hoe ga je nu om met negatieve reviews?
Deze nieuwe wetgeving is opgesteld voor de modernisering van de consumentenbescherming. Dat blijkt nodig te zijn omdat online veel neppe en onbetrouwbare reviews worden getoond.
Betaalde reviews worden dus verboden om valse consumentenbeoordelingen tegen te gaan. Door de Autoriteit Consument en Markt en Autoriteit Financiële Markten gaat hier gehandhaafd op worden. En neem deze regels ook echt serieus want de boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot maximaal 2 miljoen euro.
Vanaf 28 mei 2022 moeten deze regels in de gehele EU worden toegepast. Om de bescherming van de consumenten te kunnen waarborgen. Zorg dus dat je voldoet aan de informatieplicht, weet hoe je nepreviews kunt voorkomen en zorg dat je zorgvuldig omgaat met negatieve reviews. Want niemand zit te wachten op boetes. Daarnaast treden er op 28 mei ook nieuwe regels in werking over de ‘van’ en ‘voor’ prijzen, dat lees je hier.