fbpx

Nieuwe wetgeving beschermt consumenten tegen nepreviews

Nepreviews

Sinds 28 mei 2022 zijn de regels betreft reviews ingrijpend veranderd. Is er op jouw webwinkel of digitale platform de mogelijkheid om reviews achter te laten? Dan heb je een informatieplicht over hoe je omgaat met reviews en een inspanningsplicht om nepreviews te voorkomen. Daarnaast mag je negatieve reviews niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn. 

 

Er ligt nu dus meer verantwoordelijkheid bij website-eigenaren. Zij zijn verantwoordelijk dat de recensies echt zijn. Het plaatsen en laten plaatsen van nepreviews is dan ook een verboden handelspraktijk.

 

Informatieplicht voor reviews

Website-eigenaren moeten kunnen garanderen dat de gepubliceerde recensies echt afkomstig zijn van de klant. Er moet daardoor gewerkt worden met een zogenoemd closed loop-systeem. Dat betekent dat klanten niet zomaar een recensie kunnen achterlaten maar alleen klanten die daadwerkelijk een product of dienst hebben afgenomen. Daarnaast moet er op de website duidelijk staan dat er een review policy is.

 

Nepreviews voorkomen

Het closed loop-systeem moet dus helpen bij het voorkomen van nepreviews. Daarnaast zijn er meer manieren om fake reviews te herkennen, zodat je ze kunt verwijderen:

  • Onderzoek de reviewer. Staat hij in je klantenbestand, heeft hij het product echt afgenomen, zijn er meerdere reviews door de reviewer geplaatst?
  • Is de naam van de reviewer echt of is de naam anoniem / verzonnen?
  • Laat de reviewer in korte tijd veel reviews achter? Dan kan dat een teken zijn dat ze niet echt zijn.
  • Bekijk de review, staan er geen argumenten en details? Dan kan het zijn dat het product niet is gekocht of gebruikt.

 

Omgaan met van negatieve reviews

Natuurlijk zijn negatieve reviews niet fijn. Maar het kan ook feedback zijn om jouw bedrijf of product te verbeteren. Je mag ze niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn. Maar hoe ga je nu om met negatieve reviews?

  • Bekijk de review goed en probeer hier een les uit te halen.
  • Reageer positief op de review en probeer samen tot een oplossing te komen.
  • Ga geen discussie aan, neem je verantwoordelijkheid zo laat je zien dat je serieus met de review om gaat.

 

nepreviews facts

 

Duidelijker en eerlijkere regels om consumenten te informeren

Deze nieuwe wetgeving is opgesteld voor de modernisering van de consumentenbescherming. Dat blijkt nodig te zijn omdat er online veel neppe en onbetrouwbare reviews staan. 

 

Betaalde reviews worden dus verboden om valse consumentenbeoordelingen tegen te gaan. Door de Autoriteit Consument en Markt en Autoriteit Financiële Markten gaat hier gehandhaafd op worden. En neem deze regels ook echt serieus want de boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot maximaal 2 miljoen euro.

 

Wat gaat er veranderen naast nepreviews?

Vanaf 28 mei 2022 zijn deze regels in de gehele EU toegepas om de bescherming van de consumenten te kunnen waarborgen. Zorg dus dat je voldoet aan de informatieplicht, weet hoe je nepreviews voorkomt en zorg dat je zorgvuldig omgaat met negatieve reviews. Want niemand zit te wachten op boetes. Daarnaast zijn er per 28 mei ook nieuwe regels voor online verkopen in werking getreden over de ‘van’ en ‘voor’ prijzen, dat lees je hier.

Relevante artikelen

Gratis Quickscan

Wil je ook een boost geven aan jouw website?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Contact boost yourtraffic

Ontvang de Google Ads Checklist

Ontvang de UTM voorbeelden

Ontvang de SEO Infographic

Ontvang de gratis inhaakkalender

Ik ga voor Starter!
Chat openen
Snel in contact met onze specialisten!
Hallo,
Hoe kunnen wij je helpen om je bedrijf te laten groeien?