Sinds 28 mei 2022 zijn de regels betreft reviews ingrijpend veranderd. Is er op jouw webwinkel of digitale platform de mogelijkheid om reviews achter te laten? Dan heb je een informatieplicht over hoe je omgaat met reviews en een inspanningsplicht om nepreviews te voorkomen. Daarnaast mag je negatieve reviews niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn.Â
Er ligt nu dus meer verantwoordelijkheid bij website-eigenaren. Zij zijn verantwoordelijk dat de recensies echt zijn. Het plaatsen en laten plaatsen van nepreviews is dan ook een verboden handelspraktijk. In deze blog geven wij antwoord op de vraag; hoe moet ik omgaan met reviews?
Website-eigenaren moeten kunnen garanderen dat de gepubliceerde recensies afkomstig zijn van echte klanten. Er moet daardoor gewerkt worden met een zogenoemd closed loop-systeem. Dat betekent dat klanten niet zomaar een recensie op internet kunnen achterlaten maar alleen klanten die daadwerkelijk een product of dienst hebben afgenomen. Daarnaast moet er op de website duidelijk staan dat er een review policy is.
Het closed loop-systeem moet dus helpen bij het voorkomen van het plaatsen van valse reviews, dit geldt voor zowel neppe reviews als positieve reviews. Daarnaast zijn er meer manieren om nepreviews te herkennen, zodat je ze kunt verwijderen.
Natuurlijk zijn negatieve reviews niet fijn. Maar het kan ook feedback zijn om jouw bedrijf of product te verbeteren. Je mag ze niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn. Maar hoe ga je nu om met negatieve reviews?
Deze nieuwe wetgeving is opgesteld voor de modernisering van de consumentenbescherming. Dat blijkt nodig te zijn omdat er online veel neppe en onbetrouwbare reviews staan.Â
Betaalde reviews worden dus verboden om valse consumentenbeoordelingen tegen te gaan. Door de Autoriteit Consument en Markt en Autoriteit Financiële Markten gaat hier gehandhaafd op worden. En neem deze regels ook echt serieus want de boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot maximaal 2 miljoen euro.
Vanaf 28 mei 2022 zijn deze regels in de hele EU toegepast om de bescherming van de consumenten te kunnen waarborgen. Zorg dus dat je voldoet aan de informatieplicht, weet hoe je nepreviews voorkomt en zorg dat je zorgvuldig omgaat met negatieve reviews. Want niemand zit te wachten op boetes. Daarnaast is er per 28 mei ook een nieuwe wet voor online verkopen in werking getreden over de ‘van’ en ‘voor’ prijzen, dat lees je hier.