fbpx

Nieuwe wetgeving beschermt consumenten tegen nepreviews

Nepreviews

Op 28 mei 2022 veranderen de regels betreft reviews ingrijpend. Is er op jouw webwinkel of digitale platform de mogelijkheid om reviews achter te laten? Dan heb je een informatieplicht over hoe je omgaat met reviews en een inspanningsplicht om nepreviews te voorkomen. Daarnaast mag je negatieve reviews niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn. 

 

Er komt dus meer verantwoordelijkheid te liggen bij website-eigenaren. Zij zijn verantwoordelijk dat de recensies die worden geplaatst echt zijn. Het plaatsen en laten plaatsen van nepreviews is dan ook een verboden handelspraktijk.

 

Informatieplicht voor reviews

Website-eigenaren moeten kunnen garanderen dat de gepubliceerde recensies echt afkomstig zijn van de klant. Er moet daardoor gewerkt worden met een zogenoemd closed loop-systeem. Dat betekent dat klanten niet zomaar een recensie kunnen achterlaten maar alleen klanten die daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan. Daarnaast moet er op de website duidelijk worden aangegeven dat er een review policy is.

 

Nepreviews voorkomen

Het closed loop-systeem moet dus helpen bij het voorkomen van nepreviews. Daarnaast zijn er meer manieren om fake reviews te herkennen, zodat je ze kunt verwijderen:

  • Onderzoek de reviewer. Staat hij in je klantenbestand, kun je nagaan of hij het product echt heeft afgenomen, zijn er meerdere reviews door de reviewer geplaatst?
  • Is de naam van de reviewer echt of is de naam anoniem / verzonnen?
  • Wordt er door de reviewer in korte tijd veel reviews achtergelaten? Dan kan dat een teken zijn dat ze niet echt zijn.
  • Bekijk de review, worden er geen argumenten en details vermeld? Dan kan het zijn dat het product niet is gekocht of gebruikt.

 

Omgaan met van negatieve reviews

Natuurlijk zijn negatieve reviews niet fijn. Maar het kan ook feedback zijn om jouw bedrijf of product te verbeteren. Je mag ze niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn. Maar hoe ga je nu om met negatieve reviews?

  • Bekijk de review goed en probeer hier een les uit te halen.
  • Reageer positief op de review en probeer samen tot een oplossing te komen.
  • Ga geen discussie aan, neem je verantwoordelijkheid zo laat je zien dat je serieus met de review om gaat.

 

Duidelijker en eerlijkere regels om consumenten te informeren

Deze nieuwe wetgeving is opgesteld voor de modernisering van de consumentenbescherming. Dat blijkt nodig te zijn omdat online veel neppe en onbetrouwbare reviews worden getoond. 

 

Betaalde reviews worden dus verboden om valse consumentenbeoordelingen tegen te gaan. Door de Autoriteit Consument en Markt en Autoriteit Financiële Markten gaat hier gehandhaafd op worden. En neem deze regels ook echt serieus want de boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot maximaal 2 miljoen euro.

 

Wat gaat er veranderen?

Vanaf 28 mei 2022 moeten deze regels in de gehele EU worden toegepast. Om de bescherming van de consumenten te kunnen waarborgen. Zorg dus dat je voldoet aan de informatieplicht, weet hoe je nepreviews kunt voorkomen en zorg dat je zorgvuldig omgaat met negatieve reviews. Want niemand zit te wachten op boetes. Daarnaast treden er op 28 mei ook nieuwe regels in werking over de ‘van’ en ‘voor’ prijzen, dat lees je hier.

Relevante artikelen

Wil je ook een boost geven aan jouw website?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Contact boost yourtraffic

Ontvang de gratis inhaakkalender

Ik ga voor Starter!