Mensen zijn gevoelig voor kortingen, ze gaan bij een aanbieding sneller over tot koop. Winkels spelen daar goed op in door van-voor prijzen te tonen. Maar winkels misleiden consumenten nog wel eens. Voornamelijk online kunnen bedrijven voortduren hun prijzen aanpassen. Zo maken zij hun ‘van’ prijs hoger dan dat het daadwerkelijk was, vaak heeft de consument dat niet door.
Om consumenten te beschermen tegen deze nepaanbiedingen is daar een wet voor. Vanaf dit jaar zijn er nieuwe Europese regels om een eind te maken aan deze oneerlijke handelspraktijken en de consument nog beter beschermen tegen deze nepaanbiedingen.
Winkels weten dus nog wel eens te stunten met deze prijzen en misleiden op die manier de consumenten. De nieuwe Europese regels brengen hierin verandering aan. Nu is het nog zo dat er met de genoemde ‘van’ prijs in de afgelopen drie maanden gerekend moet zijn. Bijvoorbeeld, een t-shirt is momenteel te koop voor € 24 maar in de afgelopen drie maanden is de prijs ook € 32 geweest. De webshop mag tijdens een kortingsactie als ‘van’ prijs de € 32 hanteren. De aanbieding is nu van € 32 voor € 22. Het lijkt nu alsof je 10 euro korting hebt, terwijl het in vergelijking met een paar dagen geleden maar 2 euro korting is.
De nieuwe regels die wordt gehanteerd voor prijsaanbiedingen is dat de ‘van’ prijs waartegen de ‘voor’ prijs wordt afgezet, de laagste prijs is die de verkoper de 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. Terugkomend op het eerdere voorbeeld, komt de aanbieding er nu als volgt uit te zien: van € 24 voor € 22. Deze regels gelden overal in de EU.
De komst van deze nieuwe Europese regels maakt het voor consumenten veel duidelijker wat de waarde is van het prijsvoordeel. Deze nieuwe regels worden omgezet in de Prijzenwet en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt hier toezicht op.
Vanaf 28 mei 2022 is er dus een nieuwe wet in werking getreden. Ben jij van plan om een kortingsactie op te zetten, dan moet je de laagste verkoopprijs van de afgelopen 30 dagen hanteren als ‘van’ prijs. Daarnaast zijn er ook nieuwe regels in werking getreden over het plaatsen van reviews, wat dat inhoudt, lees je hier.