De uitgebreide tekstadvertenties (ETA’s) in Google Ads zijn verdwenen. Daarom is het niet meer mogelijk om ze te maken of te bewerken. Uiteraard leggen wij je graag in deze blog uit wat dit betekent, waarom dit is gedaan, hoe dit wordt vervangen, wat voor invloed dit heeft op jouw advertenties en geven we je tips.
Google Ads heeft eerder aangekondigd dat vanaf 30 juni 2022 de ETA’s verdwijnen. Het gaat dus enkel om de uitgebreide tekstadvertentie. Deze verdwijnt langzaam, de advertenties zijn dan nog wel zichtbaar, en je kunt ze onderbreken, hervatten of verwijderen. Dus je kunt ze alleen niet meer maken of bewerken. De responsieve tekstadvertenties (ook wel RSA’s genoemd) zijn na 30 juni 2022 nog de enige tekstadvertenties. Het voordeel van de RSA is dat ze over het algemeen een hoger volume hebben omdat Google hierbij meer optimalisatiemogelijkheden heeft. Voor de rest zijn de tekenlimieten hetzelfde. Bij responsieve tekstadvertenties kun je tot vijftien koppen toevoegen en vier beschrijvingen. Voor het optimaliseren van de campagne is het raadzaam deze koppen en beschrijvingen zoveel mogelijk te gebruiken.
Google is altijd bezig om de juiste boodschap bij de gebruiker te tonen. Hierbij speelt automatisering een grote rol. Door uitsluitend nog responsieve zoekadvertenties in te zetten, kan Google nog beter inspelen op de specifieke behoeften van de gebruiker. Uiteraard heeft Google een onderzoek gedaan naar het adverteerders die overstappen van ETA’s naar RSA’s, zij hebben gemiddeld 7% meer conversies.
Voor de gebruiker verandert er weinig. Wanneer zij Googelen zien ze met de RSA’s juist relevantere advertenties. Google toont dus de combinatie die het beste matcht aan de hand van de zoekopdrachten van de gebruiker.
Het is belangrijk dat je je campagnes checkt, wanneer je jouw Ads hebt uitbesteed bij ons, doen wij dit voor je. Het kan zo zijn dat niet in alle advertentiegroepen responsieve teksten staan. Dus loop je advertenties na en voeg, waar nodig, responsieve teksten toe.
De tekstadvertentie voor Google Zoeken bestaat uit drie hoofdcomponenten. Denk aan de kop, de beschrijving en het veld ‘URL’ met daarin het websiteadres. Om jouw RSA’s zo succesvol mogelijk te maken, geven we je graag tips die jij kan toepassen bij het maken van de advertenties:
Het maximale uit je Google Ads halen kost veel tijd en is specialistisch werk. Wij maken gebruik van de nieuwste technieken en zijn altijd op de hoogte van de nieuwste updates. Heb je vragen over RSA’s? Of heb je ergens anders vragen over? Dan helpen wij je graag. Neem gerust contact op via ons contactformulier of vraag een Quickscan voor jouw bedrijf aan.