Verlies geen data en installeer Google Analytics 4 (GA4)

Door Bram Bouwes Geplaatst op 18 mrt. 2022 Onderwerp Google Analytics
Sinds 1 juli 2023 is Universal Analytics (UA) stopgezet en vervangen door Google Analytics 4 (GA4). Het is dus belangrijk om up-to-date te blijven en deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. In dit bericht leggen we uit wat er is veranderd en hoe je je kunt aanpassen aan deze nieuwe situatie.

UA versus GA4

Tot voor kort gebruikte Google Universal Analytics, met een datamodel gebaseerd op sessies en pageviews. GA4 pakt het echter anders aan: het nieuwe datamodel is gebaseerd op gebeurtenissen, het is dus event-based. Deze aanpak maakt een betere meting van gebruikersinteracties mogelijk. Hierdoor kunnen efficiëntere strategieën worden ontwikkeld en kun je waardevolle inzichten verkrijgen uit het klik- en surfgedrag van (potentiële) klanten. GA4 wordt een steeds belangrijkere bron van informatie.

Wat betekent de verandering in het datamodel van GA4?

Google Analytics 4 focust zich op verschillende statistieken en dimensies, zoals pageviews, sessies en bouncepercentage. In GA4 worden gebeurtenissen gemeten op basis van categorie, actie en label. De pageview is nu ook een gebeurtenis, waardoor er een breder en meer gestructureerd scala aan data beschikbaar komt. De cross-device rapportage is verbeterd en dankzij machine learning zijn er nu betere doelgroepindicaties en verfijndere statistieken.

Google Analytics 4 installeren, wat nu?

Om dataverlies te voorkomen, is het raadzaam om zo snel mogelijk over te stappen op Google Analytics 4. Om GA4 te integreren, maak je een Google Analytics 4-property aan en zet je je account over. Bekijk de instructievideo en volg de stappen om GA4 te installeren en te koppelen aan je Google Tag Manager. Vervolgens kun je aan de slag met Google Analytics 4.

Door deze stappen te volgen, zorg je ervoor dat je goed voorbereid bent op de nieuwe ontwikkelingen binnen Google Analytics.

Vragen over GA4?

Heb je vragen of lukt het niet om je account over te zetten, neem dan contact op met onze specialisten.

Bram Bouwes
Performance Marketeer & Webdeveloper bij MediaTrend
Ontmoet Bram, Performance Marketeer en Webdeveloper bij MediaTrend. Met een achtergrond in Ondernemerschap en Retail Management en een minor in Integrated Digital Marketing, is hij een echte pro op het gebied van online marketing. En als hij niet aan het werk is? Dan vind je hem waarschijnlijk achter de BBQ, waar hij zijn passie voor grillen de vrije loop laat. Bram is zonder twijfel een veelzijdige kracht om rekening mee te houden.
Google Ads
Een stijging van maar liefst 380% op onze online aanvragen
Regel je subsidie
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore
Online Adverteren
Er is meer dan 200% omzet groei gerealiseerd binnen 3 jaar tijd
Vos Koffie

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!