Het lijkt nog even te duren, maar voor je het weet is het zover. Want vanaf 1 juli 2023 stopt Universal Analytics ermee, maar geen reden tot paniek want Google Analytics 4 (GA4) gaat Universal Analytics (UA) vervangen. Er komt dus een nieuwe versie van Google Analytics. In dit bericht leggen wij je uit wat er gaat veranderen en hoe jij je op deze verandering voorbereidt.
De afgelopen jaren werkte Google met Google Analytics UA. Het is belangrijk om te weten dat op dit moment het datamodel van UA gebaseerd is op sessies en pageviews. GA4 werkt anders, het grootste verschil is dat hier het datamodel namelijk gebaseerd is op gebeurtenissen. Oftewel, het datamodel is event-based. De interactie van de gebruiker wordt hierbij gemeten in de vorm van gebeurtenissen. Dit gaat helpen om de interactie met de gebruikers beter te begrijpen, het helpt om succesvollere strategieën te bouwen en je kunt zo leren van het klik- en surfgedrag van (potentiële) klanten. GA4 wordt een nog belangrijkere bron van informatie.
Om te voorkomen dat je data verliest, is het aan te raden alvast over te stappen op Google Analytics 4. Om GA4 te integreren, maak je een Google Analytics 4 property aan en zet je je account over. Bekijk het filmpje en volg de stappen om GA4 te installeren en te koppelen aan je Google Tag Manager. Daarna kan jij aan de slag met Google Analytics 4.
Heb je vragen of lukt het niet om je account over te zetten, neem dan contact op met onze specialisten.