fbpx

Wat is een conversie?

Wat is een conversie

Bij het maken van campagnes vliegen de begrippen, zoals conversies, en afkortingen, zoals cpc, je om de oren. We kunnen ons goed voorstellen dat sommige begrippen en afkortingen je niets zeggen, of misschien heb je er wel eens van gehoord maar weet je niet precies wat het inhoudt. In deze blog lees je alles over conversies, wat het precies betekent, welke conversies er allemaal zijn, wat ze vertellen over jouw campagne en hoe ze worden gemeten.

 

Wat betekent conversie?

Stel, je zet een campagne op, dan doe je dat met een bepaald doel. Dat doel kan van alles zijn: een verkoop, het invullen van een contactformulier, zorgen voor telefoon klikken, een offerte aanvraag, enz. Wanneer je dat doel behaalt, spreken we van een conversie. Dus een conversie is een actie waarvan jij wilt dat een bezoeker die onderneemt.  

 

Welke conversies zijn er?

Er zijn verschillende soorten conversies, de één leidt tot een lead en de ander tot meer omzet. Om daar onderscheid tussen te maken spreken we van harde conversies en zachte conversies, oftewel; een macro conversie en een micro conversie.

 

Een harde conversie

Een harde conversie (macro) heeft direct invloed op de verhoging van de omzet. Denk hierbij aan een verkoop via een webshop. Of in het geval van een hotel, een boeking van een hotelkamer.

 

Een zachte conversie

Een zachte conversie (micro) beïnvloed niet direct de omzet. Maar kan daar op den duur wel aan bijdragen. Denk hierbij aan een contactaanvraag of het aanmelden voor de nieuwsbrief.

 

harde en zachte conversie

 

Wat vertellen conversies over mijn campagne?

Campagnes en conversies gaan vaak in één adem samen. Wanneer jouw campagne conversies genereert, weet je dat wat je doet, werkt. Maar denk niet bij een converterende campagne dat je achterover kunt zitten, zeker niet zelfs! Wanneer jouw campagne conversies binnenhaalt, haalt het ook data binnen. Met deze data kun jij aan de slag om je campagne te optimaliseren om zo nog meer conversies binnen te halen. Worden er nog geen conversies gegenereerd? Geen paniek, maar stuur dan de campagne bij. Check of jouw campagne wel wordt vertoondKom je er niet uit of heb je hulp nodig? Stuur ons dan gerust een berichtje, we kijken graag met je mee!  

 

Stuur mij de Google Ads Checklist

 

Hoe worden conversies gemeten?

Conversies geven je dus inzicht in hoe jouw campagne het doet. Maar je moet ze wel goed meten. Het meten van conversies kan op verschillende manieren, één daarvan is via Google Analytics. In Google Analytics staat heel veel data. Zo zie je waar bezoekers van jouw website vandaan komen, hoe lang ze op een pagina blijven, welke pagina de meeste bezoekers heeft maar ook waar converterende bezoekers vandaan komen. Hele nuttige informatie die helpen bij het optimaliseren van jouw campagnes.

 

Conversieratio

Een conversieratio is de verhouding tussen de bezoekers van je website en het aantal behaalde doelen. Deze meet je als volgt:

 

Conversieratio

 

Nu is het tijd voor conversie optimalisatie (CRO)!

Nu je weet wat conversies zijn, wat ze vertellen over je campagne en hoe je ze meet, is het tijd om je conversies te verhogen; conversie optimalisatie.

 

Er zijn verschillende manieren voor het verhogen van conversies. Zo kun je je webpagina’s verbeteren, aan de slag met A/B testing, het optimaliseren van je CTA’s enz. Onze specialisten helpen je graag om jouw conversies te verhogen, neem vrijblijvend contact op om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen.

Relevante artikelen

Gratis Quickscan

Wil je ook een boost geven aan jouw website?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Contact boost yourtraffic

Ontvang de Google Ads Checklist

Ontvang de UTM voorbeelden

Ontvang de SEO Infographic

Ontvang de gratis inhaakkalender

Ik ga voor Starter!
Chat openen
Snel in contact met onze specialisten!
Hallo,
Hoe kunnen wij je helpen om je bedrijf te laten groeien?