Wat is een cookieless era?

Door Pierre Bruin Geplaatst op 26 okt. 2022 Onderwerp Websites
Vanaf 2023 belanden we in een cookieless era. 80% van de data verdwijnt wat een grote impact heeft voor veel bedrijven. Het is dus van belang tijdig actie te ondernemen en je goed voor te bereiden.

Wat zijn cookies?

Cookies, je denkt misschien aan een lekkere koek voor bij de thee of koffie, maar in dit geval heeft het een andere betekenis. Cookies zijn namelijk kleine tekstbestanden met informatie over gebruikers van die jouw website bezoeken. Marketeers gebruiken deze data onder andere om een onderscheid te maken tussen nieuwe en terugkerende bezoekers, om potentiële klanten te targetten, de customer journey in kaart te brengen en budgetten te optimaliseren.

Hierbij maken we onderscheidt tussen first en third party cookies. First party cookies komen van de website die je bezoekt. Met deze cookies verzamelen websites analytische gegevens van hun gebruikers. Het doel? Een goede gebruikerservaring. De third party cookies plaatsen derde partijen. Deze informatie wordt voornamelijk gebruikt voor advertentiedoeleinden, zoals retargeting.

Wat verandert er in de cookieless era?

Er zijn twee verschillende soort cookies; first en third party cookies. Vanaf 2023 verandert er veel. We belanden namelijk in de cookieless era. Hierbij worden de first party cookies verkort, waar het voorheen nog 30 dagen te traceren was, is het straks maar 1 dag te traceren. Daarnaast worden de third party cookies vanaf 2023 onbruikbaar. Adverteerders en marketeers worden dan gedwongen over te gaan naar een cookieless era. De reden hiervan is het spanningsveld tussen privacy en commerciële belangen.

  • Privacy
    Eindgebruikers hebben het recht te weten hoe hun data wordt verzameld, gebruikt en gedeeld.

  • Commercieel
    Adverteerders die afhankelijk zijn van de advertentie-inkomsten en informatie over de bezoekers van hun website

De invloed van de cookieless era

Doordat we in een cookieless era belanden, is straks 80%(!!) van de data niet meer beschikbaar. Dit heeft voor veel bedrijven een grote invloed op de bedrijfsvoering. Omdat het straks haast onmogelijk is om de marketing te doen zoals we gewend zijn. Daarom is het belangrijk om actie te ondernemen. 

Wat is er straks niet meer mogelijk

Doordat de first party cookies worden verkort en de third party cookies verdwijnen, krijgen marketeers veel minder inzicht meer in hun marketingmix. 

De impact op een rijtje:

  • Geen remarketing
    Het remarketen van websitebezoekers is niet langer mogelijk.

  • Geen frequency cap
    De frequency cap is het maximaal aantal vertoningen een bepaalde reclamecampagne of banner. Het is straks niet meer mogelijk om te bepalen hoe vaak iemand je advertenties ziet.

  • Geen lookalike audiences
    Het is straks niet meer mogelijk om van websitebezoekers een lookalike audience te maken.

  • A/B testen niet meer mogelijk
    Door het verkorten van de first party cookies worden bezoekers na 24 uur weer herkent als nieuwe bezoekers. Daarom worden A/B testen onmogelijk.

De invloed van de cookieless era

Wat is hiervoor de oplossingen?

We kunnen dus concluderen dat de cookieless era grote veranderingen met zich mee brengt. Gelukkig zijn hier wel mogelijke oplossingen voor.

Strategische oplossingen

  1. Start met het verzamelen van een first-party data. Verzamel nu het nog kan gebruiksdata zoals (inter)acties of interesses die worden aangetoond in je website of app.

  2. Creëer een future-proof KPI framework.  

  3. Scherp persona’s en targetingen aan.

Technische oplossingen

  1. Implementeer een tracking preventie oplossing en maak een GA4 Property aan, bekijk hier onze video hoe je een GA4 Property aanmaakt

  2. Verrijk je data en inzichten met een hybride tag management plan

  3. Maak de volledige overstap naar een GA4 en een CRM & server-side tagging oplossing

Cookieless era Roadmap

  1. Analyseer de impact op jouw data, campagnes en conversie- attributie

  2. Evalueer de huidige beschikbaarheid van first party data en middelen om deze data te verwerken.

  3. Onderzoek alle mogelijke technische oplossingen en beslis welke het beste past bij je behoeften en budget.

Cookieless era Roadmap

Werk aan de winkel

Er moet dus een hoop gebeuren om je goed voor te bereiden op de cookieless era. Wacht daar dus niet te lang mee. Maar zie door deze verandering ook de voordelen in. Bovendien dwingt dit je écht te verdiepen in je doelgroep. Ga de uitdaging aan en ondervindt manieren om nog beter in te spelen op hun behoeften. Tot slot, heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op via het contactformulier.

Pierre Bruin
Teamlead - Senior Performance Marketeer bij MediaTrend
Ontmoet onze enthousiaste collega, Pierre! Geboren in 1996, een ware Schagerbrugger en een expert in communicatie en ondernemerschap. Buiten werktijd vind je hem het liefst achter de barbecue met vrienden, genietend van een gezellige borrel. Als performance marketeer bij MediaTrend tilt hij de klantbeleving naar nieuwe hoogtes door kansen te verkennen op het gebied van SEA en SEO.
Google Ads
De webshop bestellingen zijn met ruim 93% toegenomen
Novaline Verzwaringsdekens
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore
Google Ads
Een stijging van maar liefst 380% op onze online aanvragen
Regel je subsidie

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!