Vanaf 2023 belanden we in een cookieless era. 80% van de data verdwijnt wat een grote impact heeft voor veel bedrijven. Het is dus van belang tijdig actie te ondernemen en je goed voor te bereiden.
Cookies, je denkt misschien aan een lekkere koek voor bij de thee of koffie, maar in dit geval heeft het een andere betekenis. Cookies zijn namelijk kleine tekstbestanden met informatie over gebruikers van die jouw website bezoeken. Marketeers gebruiken deze data onder andere om een onderscheid te maken tussen nieuwe en terugkerende bezoekers, om potentiële klanten te targetten, de customer journey in kaart te brengen en budgetten te optimaliseren.
Hierbij maken we onderscheidt tussen first en third party cookies. First party cookies komen van de website die je bezoekt. Met deze cookies verzamelen websites analytische gegevens van hun gebruikers. Het doel? Een goede gebruikerservaring. De third party cookies plaatsen derde partijen. Deze informatie wordt voornamelijk gebruikt voor advertentiedoeleinden, zoals retargeting.
Er zijn twee verschillende soort cookies; first en third party cookies. Vanaf 2023 verandert er veel. We belanden namelijk in de cookieless era. Hierbij worden de first party cookies verkort, waar het voorheen nog 30 dagen te traceren was, is het straks maar 1 dag te traceren. Daarnaast worden de third party cookies vanaf 2023 onbruikbaar. Adverteerders en marketeers worden dan gedwongen over te gaan naar een cookieless era. De reden hiervan is het spanningsveld tussen privacy en commerciële belangen.
Doordat we in een cookieless era belanden, is straks 80%(!!) van de data niet meer beschikbaar. Dit heeft voor veel bedrijven een grote invloed op de bedrijfsvoering. Omdat het straks haast onmogelijk is om de marketing te doen zoals we gewend zijn. Daarom is het belangrijk om actie te ondernemen.Â
Doordat de first party cookies worden verkort en de third party cookies verdwijnen, krijgen marketeers veel minder inzicht meer in hun marketingmix.Â
De impact op een rijtje:
We kunnen dus concluderen dat de cookieless era grote veranderingen met zich mee brengt. Gelukkig zijn hier wel mogelijke oplossingen voor.
Er moet dus een hoop gebeuren om je goed voor te bereiden op de cookieless era. Wacht daar dus niet te lang mee. Maar zie door deze verandering ook de voordelen in. Bovendien dwingt dit je écht te verdiepen in je doelgroep. Ga de uitdaging aan en ondervindt manieren om nog beter in te spelen op hun behoeften. Tot slot, heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op via het contactformulier.