fbpx

Wat is een cookieless era?

Wat is een cookieless era?

Vanaf 2023 belanden we in een cookieless era. 80% van de data verdwijnt wat een grote impact heeft voor veel bedrijven. Het is dus van belang tijdig actie te ondernemen en je goed voor te bereiden op deze verandering.

 

Wat zijn cookies?

Cookies, je denkt misschien aan een lekkere koek voor bij de thee of koffie, maar in dit geval heeft het een andere betekenis. Het zijn namelijk kleine tekstbestanden met informatie over gebruikers van je website. Marketeers gebruiken deze data bijvoorbeeld om een onderscheid te maken tussen nieuwe en terugkerende bezoekers, om potentiële klanten te targetten, de customer journey in kaart te brengen en budgetten te optimaliseren.

 

Hierbij wordt er onderscheidt gemaakt tussen first en third party cookies. First party cookies zijn afkomstig van de website die je bezoekt. Met deze cookies verzamelen websites analytische gegevens van hun gebruikers. Het doel? Een goede gebruikerservaring. En de third  party cookies worden geplaatst door derde partijen. De informatie die hieruit voortkomt, wordt voornamelijk gebruikt voor advertentiedoeleinden, zoals retargeting.

 

Wat verandert er als in de cookieless era?

Je kunt niet voor elk kanaal dezelfde content gebruiken. Waar LinkedIn zich richt op de zakelijke netwerken, richt TikTok zich meer op grappige, informatieve en met name creatieve korte video’s. Hier dien je de content dus op aan te passen, bijvoorbeeld een informatieve tekst voor Linkedin, vertaal je voor TikTok naar een informatief filmpje. Onderzoek daarom waar jouw doelgroep op te vinden is. Denk hierbij aan; Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest, LinkedIn. Bepaal ook de boodschap die jij over wilt brengen naar jouw doelgroep, wil je ze informeren, overtuigen of bijvoorbeeld aanzetten tot actie. En hoe je dit gaat doen, doe je dit met een afbeelding en korte tekst, met een informatieve uitgebreide tekst bij je post of ga je voor een filmpje. Hierbij is de vorm van je content afhankelijk voor het kanaal dat je kiest. Al deze bevindingen plaats je in je contentkalender en vervolgens ga je de content verder vorm te geven.

  • Privacy
    Eindgebruikers hebben het recht te weten hoe hun data wordt verzameld, gebruikt en gedeeld.
  • Commercieel
    Adverteerders die afhankelijk zijn van de advertentie-inkomsten en informatie over de bezoekers van hun website.

De invloed van de cookieless era

Door de cookieless era is straks 80%(!!) van de data niet meer beschikbaar. Dit heeft voor veel bedrijven een grote invloed op de bedrijfsvoering. Omdat het straks haast onmogelijk is om de marketing te doen zoals we gewend zijn. Daarom is het belangrijk om actie te ondernemen. De manier van werken in de cookieless era krijgt een nieuwe invulling.

 

Wat is er straks niet meer mogelijk

Met het verkorten van de first party cookies en verdwijnen van de third party cookies, krijgen marketeers veel minder inzicht meer in hun marketingmix. 

De impact op een rijtje:

  • Geen remarketing
    Het remarketen van websitebezoekers is niet langer mogelijk
  • Geen frequency cap
    De frequency cap is het maximaal aantal vertoningen een bepaalde reclamecampagne of banner. Het is straks niet meer mogelijk om te bepalen hoe vaak iemand je advertenties te zien krijgt.
  • Geen lookalike audiences
    Het is straks niet meer mogelijk om van websitebezoekers een lookalike audience te maken.
  • A/B testen niet meer mogelijk
    Door het verkorten van de first party cookies worden bezoekers na 24 uur weer herkent als nieuwe bezoekers. Daarom worden A/B testen onmogelijk.

 

Cookieless era oplossingen

We kunnen dus concluderen dat de cookieless era grote veranderingen met zich mee brengt. Gelukkig zijn hier wel mogelijke oplossingen voor.

 

Strategische oplossingen

  1. Start met het verzamelen van een first-party data. Verzamel nu het nog kan gebruiksdata zoals (inter)acties of interesses die worden aangetoond in je website of app.
  2. Creëer een future-proof KPI framework.  
  3. Scherp persona’s en targetingen aan

 

Technische oplossingen

  1. Implementeer een tracking preventie oplossing en maak een GA4 Property aan, bekijk hier onze video hoe je een GA4 Property aanmaakt
  2. Verrijk je data en inzichten met een hybride tag management plan
  3. Maak de volledige overstap naar een GA4 en een CRM & server-side tagging oplossing

 

Cookieless era Roadmap

  1. Analyseer de impact op jouw data, campagnes en conversie- attributie
  2. Evalueer de huidige beschikbaarheid van first party data en middelen om deze data te verwerken.
  3. Onderzoek alle mogelijke technische oplossingen en beslis welke het beste past bij je behoeften en budget

 

Werk aan de winkel

Er moet dus een hoop gebeuren om je goed voor te bereiden op de cookieless era. Wacht daar dus niet te lang mee. Maar zie door deze verandering ook de voordelen in. Je wordt nu gedwongen je écht te verdiepen in je doelgroep. Ga de uitdaging aan en ondervindt manieren om nog beter in te spelen op hun behoeften.

Relevante artikelen

Wil je ook een boost geven aan jouw website?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Contact boost yourtraffic

Ontvang de gratis inhaakkalender

Ik ga voor Starter!