fbpx

Wat is Facebook Business Manager en hoe maak ik dit aan?

Facebook Business Manager

De Facebook Business Manager is de verzamelplaats voor alle tools die je nodig hebt om je bedrijf en brand goed zichtbaar te maken op de socialmediaplatformen Facebook, Instagram en WhatsApp. De Business Manager helpt bij het uitvoeren en bijhouden van advertenties. Als bedrijf krijg je bij Facebook Business Manager verschillende extra functies op je Facebook, Instagram en Whatsapp.

 

Business Manager vs Business Suite

De Meta Business Suite is een andere overzichtelijke tool vanuit Meta om gegevens te verzamelen. Echter, het verschil met de Meta Business Manager is dat de Suite meer gericht is op community, content en posts op je pagina, waarbij de Manager meer is ingesteld op advertenties, statistieken en data.

 

Op Facebook heb je de mogelijkheid om veel verschillende stukken informatie te plaatsen, zoals openingstijden en prijsklasse. Daarnaast heb je ook contactmogelijkheden. Met posts en stories bereik je publiek en fans. Met je Instagram account is dit ook allemaal mogelijk, dus heb je twee keer de mogelijkheid om je publiek te bereiken. Bovendien heb je via WhatsApp de mogelijkheid klanten op een professionele manier te woord staan.

 

3 Redenen waarom jij Facebook Business Manager moet gebruiken

Facebook Business Manager geeft veel mogelijkheden! Zoals statistieken meten, adverteren en je producten op de platformen plaatsen. Dit helpt om je bedrijf, brand, producten en/of diensten over de hele wereld bekend te maken.

Je maakt een Facebook Business Manager gemakkelijk aan door deze stappen te volgen.

 

1. Een gecentraliseerd dashboard

Vaak werken er meerdere personen in een bedrijfsaccount van Facebook. Via de Business Manager kun je meerdere gebruikers op één plaats worden toegevoegd en vanuit daar beheren.

 

2. Meer overzicht

Wanneer je meerdere gebruikers hebt toegevoegd aan je account, kunnen zij zelf ook content of advertenties maken. Bovendien kun je elke gebruiker een rol toekennen om de toegang te beperken. Daarnaast is het gemakkelijk om advertentierapportages te maken. 

 

3. Houd werk en privé gescheiden

Veel mensen hechten waarde aan het scheiden van werk en privé. Daarom heeft de Business Manager gezorgd dat je de optie hebt om de meldingen te koppelen aan je werk e-mailadres. Een ander voordeel is dat je via de Facebook Business Manager geen klanten of collega’s meer hoeft toe te voegen als vriend op je privé Facebook pagina om ze aan de pagina te koppelen.

 

Meldingen op Facebook Business Manager

 

Wat is de Meta Pixel?

Met de Meta Pixel meet je alles wat er gebeurt op je website. Hoeveel mensen je pagina’s bekijken, hoeveel mensen iets plaatsen in de winkelwagen en meer. Ook kun je zelf doelgroepen maken om je publiek uit te breiden! 

 

3 manieren om je Meta pixel te installeren

De Meta Pixel kun je instellen op een aantal manieren. Meta heeft een ingebouwde mogelijkheid om de conversies te selecteren terwijl je je website doorloopt of je laat deze via code installeren door je webdeveloper in Google Tag Manager. Zo breng je je gehele customer journey in kaart en weet je precies hoeveel mensen welke stap hebben voltooid. Daarvoor moet je Meta Pixel natuurlijk wel gekoppeld zijn aan je website.

  1. De Pixel via code instellen. Dit doe je door bijvoorbeeld een plugin, extensie of een tag in Google Tag Manager met code op elke pagina te plaatsen.
  2. Gebruik een Partnerintegratie. Meta heeft een aantal platformen waar gemakkelijk stap voor stap verbinding gemaakt kan worden met jouw website of webshop! Bekijk hier de lijst met partnerprogramma’s waarmee Meta samenwerkt om jouw Pixel werkend te krijgen.
  3. Geen zin om de Pixel zelf in te stellen? Mail de instructies door naar je collega of webdeveloper en zie de data vanzelf binnenstromen!

Onze specialisten kunnen jouw Meta Pixel van A tot Z instellen en helpen je hier graag bij!

 

Waarom een Catalogus maken op Facebook Business Manager?

De Instagram en Facebook catalogus is perfect te gebruiken om je producten op deze sociale platformen te adverteren. Deze valt ook te gebruiken om je webshop uit te breiden naar een groter publiek, buiten je website om! Door een koppeling met je website en de catalogus voor Facebook en Instagram aan te maken, worden de producten een-op-een overgenomen en staan deze altijd naar behoren online.

 

In je Meta Business Manager maak je een Catalogus aan. Onder het kopje Gegevensbronnen, kies je ervoor om 1 of meerdere artikelen toe te voegen. Om je hele webshop aan Meta te koppelen, kies voor Meerdere artikelen toevoegen. Je hebt hier 4 opties:

  • Handmatig
  • Gegevensoverzicht
  • Partnerplatform
  • Pixel

 

Afhankelijk van het type webshop dat je hebt, zijn er verschillende opties die onze specialisten beter geschikt vinden dan anderen. Heb je een WordPress webshop? Kies voor Gegevensoverzicht en laat deze dagelijks ophalen om je producten dagelijks te updaten.

 

Heb je een Shopify webshop? Kies dan voor Partnerplatform om een directe koppeling te maken. Heb je een andere webshop? Neem contact op met onze specialisten voor advies.

 

De catalogus wordt veel gebruikt voor het adverteren op Facebook en Instagram. Ook remarketing is hierbij van groot belang. Ga maar na: wanneer je een broek in je online winkelmandje hebt gedaan maar bent vergeten deze af te rekenen, is via je mobiel de beste plek om iemand te herinneren de broek te bestellen. 

 

MediaTrend biedt pakketten aan waarbij onze specialisten een online marketing strategie op Facebook en Instagram uitoefenen voor jouw bedrijf! Interesse in wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vul het contactformulier in.

 

Catalogus in Facebook Business Manager

 

Adverteren via Facebook Business Manager

Om écht goed zichtbaar te zijn binnen Meta, wordt het steeds belangrijker voor bedrijven om betaald hun content te promoten. Het algoritme is zo ingericht dat Meta zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk op hun platformen blijft houden. Helaas is dat vaak niet door organische content van bedrijven, zoals posts of stories, maar door advertenties. Daarom is het belangrijk om je bedrijf zichtbaar te maken met advertenties op Facebook en Instagram. 

 

Op Facebook en Instagram is het erg belangrijk om goede kwaliteit content te hebben en die te adverteren. Hoge resolutie afbeelding of video in combinatie met een aanmoedigende tekst bij de juiste doelgroep. Onze social strategen weten als geen ander dit goed uit te voeren! Bekijk onze pakketten hier om te ontdekken hoe wij jouw bedrijf op de kaart kunnen zetten op sociale media.

Relevante artikelen

Gratis Quickscan

Wil je ook een boost geven aan jouw website?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Contact boost yourtraffic

Ontvang de SEO Infographic

Ontvang de gratis inhaakkalender

Ik ga voor Starter!