fbpx

Wat is Google Ads?

Google Ads

Google Ads, voorheen Google Adwords, is een advertentieprogramma van Google. Je kunt er advertenties en zoekwoorden instellen waarmee je online gevonden wilt worden. Door te adverteren via Google is het mogelijk om bovenaan de zoekresultaten te komen wanneer een potentiële klant hierop zoekt. Zo bereik je snel en effectief jouw doelgroep. 

Typen Google Ads-campagnes

Er zijn vijf soorten advertentiemogelijkheden met Google Ads: Search, Display, Shopping, Video en App. Adverteren begint met het maken van een campagne op basis van jouw bedrijfsdoelstellingen. Elk campagnetype bepaalt waar jouw advertenties verschijnen en in welke opmaak deze worden weergegeven. 

Search

Allereerst zijn er Search-campagnes, deze zorgen voor zichtbaarheid van jouw diensten of productaanbod in de zoekmachine van Google. Zoekadvertenties verschijnen naast de zoekresultaten van Google en andere partnersites, zoals YouTube, wanneer hier op gezocht wordt. 

Display

Display-campagnes zijn zichtbaar op de advertentieplekken van YouTube, websites en mobile apps die deze soort advertenties ondersteunen. Je advertenties worden gekoppeld aan inhoud die verband houdt met jouw bedrijf of met de interesses van jouw consumenten. Ze zorgen voor een vergrote zichtbaarheid bij een publiek met specifieke interesses.

Shopping

Met Shopping-campagnes verschijnt je productaanbod direct in de zoekresultaten van Google Shopping. Op deze manier zien consumenten gedetailleerde informatie over het product, nog voordat ze jouw advertentie hebben geselecteerd.

Video

Met Video-campagnes kun je het juiste publiek op schaal bereiken en hun aandacht trekken. Advertenties zijn te zien tijdens de advertentieblokken op YouTube en in het netwerk van websites en apps van Google. Deze advertenties helpen om het verhaal van jouw bedrijf tot leven te brengen.

App

Als laatste zijn er App-campagnes, deze zorgen voor betrokkenheid, app-installaties en in-app acties kunnen hiermee worden verhoogd.

Google Ads adverteren

Hoe kom je met je advertentie bovenaan?

Er spelen twee factoren een grote rol bij het bovenaan staan met je advertentie. Deze gelden alleen voor Search en Shopping-advertenties. De factoren zijn de concurrentie en de kwaliteitsscore van de advertenties. Je betaalt meer wanneer er meer concurrentie is. Als je niet in de concurrentiestrijd meegaat, dan is de kans groot dat je niet bij de eerst getoonde advertenties in Google komt te staan.

 

De kwaliteitsscore bestaat uit het klikgedrag en de relevantie. Google beoordeelt hoe relevant je advertentie voor het zoekwoord is en de relevantie van de achterliggende webpagina. Hierbij wordt ook gekeken naar de hoeveelheid mensen die op jouw advertentie klikken ten opzichte van de concurrentie. Een kwaliteitsscore ligt tussen de 1 en 10, waarbij 10 de hoogste score is. Dus hoe hoger de kwaliteit, hoe minder je hoeft te betalen per klik.

Wat kost Google Ads?

Met een Google Ads campagne wordt jouw advertentie hoog in de zoekresultaten van Google getoond. Wanneer er op je advertentie wordt geklikt dan betaal je hiervoor per klik een klein bedrag. De prijs voor een klik varieert van €0,01 tot soms wel vele euro’s per klik afhankelijk van de trefwoorden die je kiest. Hierbij kan je zelf aangeven wat je maandelijks maximaal wilt uitgeven aan kliks via Google. Met Search, Display en Shopping-advertenties betaal je alleen wanneer wanneer mensen klikken op je advertentie. Bij Video-advertenties betaal je alleen wanneer kijkers interactie hebben met jouw Video-advertentie. Wanneer je advertentie alleen in beeld verschijnt, maar er niet op geklikt wordt (of een andere interactie), kost het je dus niks!

Waarom adverteren op Google?

Google is de meest gebruikte zoekmachine, met meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. De zoekmachine wordt door mensen over de hele wereld gebruikt. Daarbij verdienen adverteerders €8 voor elke €1 die ze aan Google Ads uitgeven. Het is het dus zeker waard om te adverteren via Google Ads!

Google Ads uitbesteden

De grootste voordelen van Google Ads op een rijtje:

  • Betere zichtbaarheid van jouw bedrijf;
  • Tijdsbesparend (vooral als je het laat uitbesteden);
  • Adverteren met alle vrijheid, je bepaalt zelf wanneer je adverteert en wat je budget is;
  • Gericht adverteren op de juiste plaats en het juiste moment;
  • Bereik een specifieke doelgroep;
  • Bepaal met welke zoekwoorden je vindbaar wilt zijn en welke niet;
  • Diverse campagnes tegelijkertijd laten lopen;
  • Overzichtelijk en inzicht in de resultaten;
  • Je betaalt alleen wanneer iemand ook werkelijk op je advertentie klikt.

Hebben de voordelen jou enthousiast gemaakt? Laat je Google Ads uitbesteden!

Wij zien nog dagelijks voorbeelden van ondernemers die maandelijks onnodig hoge kosten maken doordat hun campagne niet optimaal is ingesteld. Ons team van gecertificeerde Google Ads specialisten ontwikkelen jouw campagne, en richten het zo in dat deze alleen zichtbaar is voor jouw doelgroep en in jouw regio. Alleen bezoekers die echt op zoek zijn naar jouw product of dienst zien je advertentie. Zo voorkomen we onnodige kliks én kosten.

 

Vraag hier direct jouw vrijblijvende QuickScan aan en haal meer rendement uit jouw campagne!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest

Relevante artikelen

Wil je ook een boost geven aan jouw website?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Contact boost yourtraffic
Ik ga voor Starter!