fbpx

Wat is het effect van SEO op SEA?

SEO en SEA

Je website is live en nu wil je bezoekers naar je site krijgen. Met wat googelen kom je uit op SEO en SEA. Deze termen lijken erg op elkaar en ze worden vaak, onterecht, door elkaar gebruikt. Hoewel ze allebei te maken hebben met de vindbaarheid in zoekmachines, is er een wezenlijk verschil tussen de twee.

 

Wat is SEO precies?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is de manier om op een organische (onbetaalde) manier bezoekers naar je website te krijgen. Een van de onderdelen van SEO is het schrijven van content.

Door goede SEO teksten te schrijven, komen jouw website pagina’s hoger in de zoekresultaten. SEO is een langetermijnstrategie. Het heeft namelijk tijd nodig om een hoge positie in de zoekresultaten te krijgen, soms duurt dit wel maanden. Het voordeel is wel dat het resultaat lang blijvend is, als je eenmaal hoog in de organische zoekresultaten wordt getoond, verdwijn je niet zomaar op een veel lagere positie. Wel is het zo dat ook bij SEO je niet stil kan blijven zitten dit doet je concurrent ook niet. Stop je met het optimaliseren van je website dan zak je langzaam terug in de zoekresultaten.

 

SEO Tekst in het kort

  • Wat ga je schrijven voor wie / welke vragen ga je beantwoorden
  • Welke Keywords zijn belangrijk 
  • Maak goede koppen 
  • Link naar relevante onderdelen in je website of naar andere websites
  • Zorg voor een goede Title /Meta/H1

Lees deze blog voor een uitgebreide uitleg

 

Je schrijft voor je doelgroep. Als de inhoud goed is zal je content gelezen worden. Een hoge Time Spent on Site is goed voor je SEO. Aantrekkelijke fotos, koppen en makkelijk leesbare tekst gaat hierbij helpen. Daarnaast is het belangrijk om deze content te conformeren aan de regels van Google.

 

SEO schrijven is een vak apart. Er zijn namelijk veel factoren waarmee je rekening moet houden als je een tekst schrijft. Denk hierbij aan de techniek, de content optimalisatie en linkbuilding.

 

De basis van SEO begint bij het maken van je website. Installeer de juiste tools om inzicht te krijgen in wat er gebeurt op je website en geef Google de mogelijkheid om inzicht te krijgen in je content/website.

 

Neem de volgende stappen om inzicht te krijgen en te geven 

  • Installeer Google Analytics/Search console/Webmastertool
  • Maak een robot.txt file
  • Submit je sitemap
  • Installeer een SEO plugin bijvoorbeeld van Yoast

 

Website

  • Zorg voor een makkelijke navigatie op je website
  • Optimaliseer je images in formaat / naam / alt tekst / locatie
  • Check regelmatig of je geen broken links heb
  • Zorg dat je website beveiligd is (HTTPS)
  • Je mobiele website wordt apart geïndexeerd! Zorg dat je website mobile friendly is 

 

Linkbuilding

Ja linkbuilding is nog steeds een goede manier om je website hoger te laten ranken in Google. Het gaat om relevante links van kwalitatief goede websites. De bakker om de hoek die op zijn website een link naar de webwinkel van zijn vrouw over breinaalden plaats, zal niet het gewenste effect hebben. Teveel uitgaande linkjes op je website gaan niet bijdragen aan een goede SEO. Gebruik hier tools als Semrush en Ubersuggest om je op weg te helpen.

 

En wat is dan SEA precies?

SEA betekent Search Engine Advertising. Met SEA kom je met jouw website direct hoog in de zoekresultaten te staan, mits je de advertentie goed inricht. Door het goed inrichten van jouw advertentie weet je zeker dat je beoogde doelgroep wordt bereikt. Maar zoals het woord ‘advertentie’ laat doorschemeren, kost het geld. De resultaten bij SEA zijn makkelijk te meten, je ziet gelijk wat een campagne heeft gekost en hoeveel klikken en conversies een campagne op heeft geleverd.

 

Het inregelen van SEA werkt heel anders dan SEO. Wil jij jouw websitepagina aanbieden in de zoekmachine? Dan kun je via een biedingssysteem inzetten op woorden, doelgroepen of andere criteria. Zo kan je heel gericht adverteren en betaal je niet voor mensen die buiten je doelgroep vallen, nogmaals; mits je de advertentie goed inricht. Hoe het biedingssysteem precies werkt, lees je in dit artikel.

 

Waarom zou ik SEO en SEA combineren?

SEO en SEA vullen elkaar perfect aan.  Met een goede SEA campagne sta je direct bovenaan in de zoekresultaten van Google en met SEO sta je bovenaan in de organische zoekresultaten. Als je zowel met je SEA campagne als SEO technisch bovenaan staat, betekent dit dat je 60% van het scherm in beslag neemt. De kans dat de bezoeker op je advertentie of website klikt, is aanzienlijk groter dan als je maar 1 van de 2 gebruikt.

 

Staat je website nog niet bovenaan in Google, dan kan je met een SEA Campagne toch boven de zoekresultaten verschijnen op het moment dat er gezocht wordt naar je product of dienst. 

 

SEA geeft jou daarnaast direct inzicht in de zoekwoorden waarop je adverteert, op deze manier leer je wat de intentie van mensen is die op het zoekwoord zoeken. De informatie die je uit deze inzichten haalt, kun je gebruiken om een strategie voor je SEO op te stellen. Informatie uit tools al de zoekwoordplanner van Google, Ubersuggest, Semrush en answer the public kunnen worden ingezet om de juiste zoekwoorden, advertentieteksten als webteksten te schrijven.

 

Laat jou deze tijdrovende en ingewikkelde klus uit handen nemen door onze specialisten. Wil jij weten wat onze specialisten voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op of laat een Quick Scan uitvoeren.

Relevante artikelen

Gratis Quickscan

Wil je ook een boost geven aan jouw website?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Contact boost yourtraffic

Ontvang de gratis inhaakkalender

Ik ga voor Starter!