Wat is targeting?

Door Pierre Bruin Geplaatst op 16 mei 2023 Onderwerp Online advertising
Een belangrijk onderdeel van online marketing is targeting. Hiermee kan je heel gericht je doelgroep bereiken. Stel, je hebt een website en verkoopt daar bepaalde producten, dan is het belangrijk om te weten wie die producten willen en gaan kopen. Deze groep mensen die bereid is jouw product te kopen of misschien wel interesse heeft in jouw product, noem je een doelgroep. Het is dus belangrijk dat je precies weet wat voor type mensen dat zijn, waar hun interesses liggen, in welke leeftijdscategorie ze vallen etc. Nu je de juiste doelgroep in kaart hebt gebracht, is het de taak om ze ook écht te gaan bereiken, en dat betekent dus dat je je doelgroep moet gaan targeten.

Wat betekent targeting?

De letterlijke vertaling van targeting is ‘richten op’. Wanneer je het opzoekt op Google afbeeldingen, zie je vaak een dartbord voorbij komen. Een dartbord is een mooie omschrijving, want bij darten richt je je pijlen op je doel, net als bij de targeting van je doelgroep.

Hoe werkt het?

Zoals we al eerder hebben uitgelegd, is het belangrijk dat je je doelgroep goed voor ogen hebt. Het bereiken van je doelgroep gaat vaak samen met adverteren. Door een budget uit te geven voor jouw advertenties, is de kans dat je nog beter onder de aandacht komt bij potentiële klanten een stuk groter. Hiervoor zijn verschillende vormen, hoe het werkt op Google en Facebook leggen we hieronder uit.

Targeting op Google

Via Google kan je op verschillende manieren adverteren, bijvoorbeeld: Zoeken, Performance Max, Display, Shopping, Video en Discovery.

Overzicht verschillende campagnetypen; Zoeken, Performance Max, Display, Shopping, Video & Discovery

Voor dit voorbeeld gaan we dieper in op de targeting-mogelijkheden op de doelgroepen. Naast dat je kan instellen uit welke locatie je doelgroep komt en welke taal ze spreken, kan je nog gerichter te werk gaan:

  • Affiniteit: Hierbij gaat het over de interesses en gewoontes van de doelgroep. Hieronder vallen heel veel subcategorieën waardoor het voor (bijna) elk bedrijf mogelijk is om heel gericht te adverteren. 

  • Demografie: Bij deze vorm van targeting kun je verschillende kenmerken van je doelgroep toevoegen, denk hierbij aan leeftijd, geslacht, ouderlijke status, huwelijkse staat, onderwijs, woonsituatie en baan.

  • Levensgebeurtenissen: Hebben er onlangs belangrijke gebeurtenissen in het leven gespeeld waarbij je kunt inhaken? Bijvoorbeeld jij verkoopt eettafels en stoelen, dan kan het interessant zijn om mensen te targeten die net een huis hebben gekocht.

  • In-market: Voordat iemand overgaat tot koop bevindt diegene zich eerst in de oriëntatiefase. Met in-market kan je invloed uit oefenen op de overweging om het product wel of niet te verkopen.

  • Remarketing: Als bezoekers op jouw website zijn geweest en de cookies hebben geaccepteerd, kan remarketing plaatsvinden. Blijkbaar zijn ze dus al eens geïnteresseerd geweest.

  • Vergelijkbare doelgroepen: Wanneer jij een remarketinglijst hebt gemaakt, kan het interessant zijn om een vergelijkbare doelgroep te targeten. Deze groep vertoont vergelijkbare kenmerken met jouw remarketinglijst.

  • Customer match: Je kunt zelf een lijst samenstellen van leads of bestaande klanten en deze opnieuw bereiken met jouw advertenties.

Targeting

Beginnen met targeten op Facebook / Instagram  / Meta

Door te adverteren op Facebook worden je advertenties automatisch getoond aan mensen voor wie je advertentie relevant is, mits je natuurlijk goed target. Facebook biedt verschillende opties om een specifieke doelgroep samen te stellen. Je kan je advertentieweergaven wat gerichter maken door verschillende doelgroepselecties:

  • Kerndoelgroep: Hierbij maak je een doelgroep op basis van leeftijd, demografische gegevens, interesses, gedrag etc.

  • Aangepaste doelgroepen: Met deze doelgroepselectie kom je opnieuw in contact met mensen die al eerder interactie met je bedrijf hebben gehad, zowel online als offline.

  • Doelgroepen die vergelijkbaar zijn: Zoals het woord eigenlijk al zegt bereik je met vergelijkbare doelgroepen nieuwe mensen van wie de interesses vergelijkbaar zijn met die van je vaste klanten.

Met de bovengenoemde doelgroepselecties stel je regels in om te bepalen waar je advertenties worden weergegeven. Vervolgens kan je je doelgroep zo breed of klein mogelijk maken, dit kan op verschillende manieren:

  • Targeting op basis van locatie: Je kan heel gericht mensen op een bepaalde geografische locatie targeten. Stel dat je een kapsalon in Alkmaar hebt, dan wil je alleen mensen bereiken die in Alkmaar wonen of in een straal 5 km eromheen. Het is natuurlijk zonde om je advertentiebudget ook uit te geven aan mensen in Groningen.

  • Demografische gegevens: Nadat je je locatie hebt gekozen, kun je meer gedetailleerd targeten door demografische gegevens toe te voegen. Dit wordt weer onderverdeeld in:

    • Opleiding

    • Financieel

    • Levensgebeurtenissen

    • Ouders

    • Relatie

    • Werk 

  • Interesses: Bij de interesse heb je keuze uit (heel) veel verschillende opties, denk bijvoorbeeld aan hobby’s, eten en drinken, sport enz.

  • Gedrag: Target je advertenties op consumentengedrag, denk hierbij aan eerdere aankopen, gebruik van apparaten etc.

Aan de slag om jouw doelgroep te bereiken!

De mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken zijn dus eindeloos. Het is belangrijk om continue te optimaliseren en bijvoorbeeld A B testen uit te voeren. Met campagne targeting zijn er veel opties en met de juiste instellingen genereer jij meer omzet. 

Wij kunnen ons voorstellen dat de opties overweldigend zijn en je niet weet hoe je moet beginnen of hoe je de campagne op de juiste manier instelt. Onze specialisten zijn gecertificeerd voor zowel Google Ads als Meta Advertising en kunnen jou hierbij helpen. Via onderstaande button kom je met hun in contact! 

Pierre Bruin
Teamlead - Senior Performance Marketeer bij MediaTrend
Ontmoet onze enthousiaste collega, Pierre! Geboren in 1996, een ware Schagerbrugger en een expert in communicatie en ondernemerschap. Buiten werktijd vind je hem het liefst achter de barbecue met vrienden, genietend van een gezellige borrel. Als performance marketeer bij MediaTrend tilt hij de klantbeleving naar nieuwe hoogtes door kansen te verkennen op het gebied van SEA en SEO.
Online Adverteren
Er is meer dan 200% omzet groei gerealiseerd binnen 3 jaar tijd
Vos Koffie
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore
Google Ads
De webshop bestellingen zijn met ruim 93% toegenomen
Novaline Verzwaringsdekens

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!