fbpx

Wat is targeting?

Wat is targeting?

Een belangrijk onderdeel van online marketing is targeting. Hiermee kan je heel gericht je doelgroep bereiken. Stel, je hebt een website en verkoopt daar bepaalde producten. Dan is het belangrijk om te weten wie die producten willen en gaan kopen. Deze groep mensen die bereid is jouw product te kopen of misschien wel interesse heeft in jouw product noem je een doelgroep. Het is dus belangrijk dat je precies weet wat voor type mensen dat zijn, waar hun interesses liggen, in welke leeftijdscategorie ze vallen enz. Nu de juiste doelgroep in kaart hebt gebracht, is het is het de taak om ze ook écht te gaan bereiken, en dat betekent dus dat je je doelgroep moet gaan targeten.

 

Wat betekent targeting?

De letterlijke vertaling van targeting is ‘richten op’. Wanneer je het op zoekt op Google afbeeldingen zie je vaak een dartbord voorbij komen. Een dartbord is een mooie omschrijving, want bij darten richt je je pijlen op je doel, net als bij de targeting van je doelgroep.

 

Hoe werkt het?

Zoals we eerder al uitlegden, is het belangrijk dat je je doelgroep goed voor ogen hebt. Het bereiken van je doelgroep gaat vaak samen met adverteren. Door een budget uit te geven voor jouw advertenties is de kans dat je nog beter onder de aandacht komt bij potentiële klanten een stuk groter. Er zijn verschillende vormen van targeting. Hoe het werkt op Google en Facebook leggen we je hieronder uit.

 

Targeting op Google

Via Google kan je op verschillende manieren adverteren, denk hierbij aan: Zoeken, Performance Max, Display, Shopping, Video en Discovery.

 

Targeting Google advertenties

 

Voor dit voorbeeld gaan we dieper in op de targeting-mogelijkheden op de doelgroepen. Naast dat je kan instellen uit welke locatie je doelgroep komt en welke taal ze spreken kan je nog gerichter te werk gaan:

  • Affiniteit:

    Hierbij gaat het over de interesses en gewoontes van de doelgroep. Hieronder vallen heel veel subcategorieën waardoor het voor (bijna) elk bedrijf mogelijk is om heel gericht te adverteren.

 

  • Demografie:

    Bij deze vorm van campagne targeting kun je verschillende kenmerken van je doelgroep toevoegen, denk hierbij aan leeftijd, ouderlijke status, huwelijkse staat, onderwijs, woonsituatie en baan.

 

  • Levensgebeurtenissen:

    Hebben er onlangs belangrijke gebeurtenissen in het leven gespeeld waarbij je kunt inhaken? Bijvoorbeeld jij verkoopt eettafels en stoelen, dan kan het interessant zijn om mensen te targeten die net een huis hebben gekocht.

 

  • In-market:

    Voordat iemand overgaat tot koop bevindt diegene zich eerst in de oriëntatiefase. Met in-market kan je invloed uit oefenen op de overweging om het product wel of niet te verkopen.

 

  • Remarketing:

    Als bezoekers op jouw website zijn geweest en de cookies hebben geaccepteerd, kan remarketing plaatsvinden. Blijkbaar zijn ze dus al eens geïnteresseerd geweest.

 

  • Vergelijkbare doelgroepen:

    Wanneer jij een remarketinglijst hebt gemaakt, kan het interessant zijn om een vergelijkbare doelgroep te targeten. Deze groep vertoont vergelijkbare kenmerken met jouw remarketinglijst.

 

  • Customer match:

    Je kunt zelf een lijst samenstellen van leads of bestaande klanten en deze opnieuw bereiken met jouw advertenties.

 

Doelgroep targeting

 

Beginnen met targeten op Facebook / Instagram  / Meta

Door te adverteren op Facebook worden je advertenties automatisch getoond aan mensen voor wie je advertentie relevant is, mits je natuurlijk goed target. Facebook biedt verschillende opties om doelgroepen samen te stellen. Je kan je advertentieweergaven wat gerichter maken door verschillende doelgroepselecties:

  • Kerndoelgroep:

    Hierbij maak je een doelgroep op basis van leeftijd, demografische gegevens, interesses, gedrag etc.

 

  • Aangepaste doelgroepen:

    Met deze doelgroepselectie kom je opnieuw in contact met mensen die al eerder interactie met je bedrijf hebben gehad, zowel online als offline.

 

  • Vergelijkbare doelgroepen:

    Zoals het woord eigenlijk al zegt bereik je met vergelijkbare doelgroepen nieuwe mensen van wie de interesses vergelijkbaar zijn met die van je vaste klanten.

 

Met de bovengenoemde doelgroepselecties stel je regels in om te bepalen waar je advertenties worden weergegeven. Vervolgens kan je je doelgroep zo breed of klein mogelijk maken, dit kan op verschillende manieren:

  • Targeting op basis van locatie:

    Je kan heel gericht mensen op een bepaalde locatie targeten. Heb jij bijvoorbeeld een kapsalon in Alkmaar, dan wil je alleen mensen bereiken die in Alkmaar wonen of in een straal 5 km eromheen. Het is natuurlijk zonde om je advertentiebudget ook uit te geven aan mensen in Groningen.

 

  • Demografische gegevens:

    Nadat je je locatie hebt gekozen, kun je meer gedetailleerd targeten door demografische gegevens toe te voegen. Dit wordt weer onderverdeeld in:

    • Opleiding
    • Financieel
    • Levensgebeurtenissen
    • Ouders
    • Relatie
    • Werk 

 

  • Interesses:

    Bij de interesse heb je keuze uit (heel) veel verschillende opties, denk bijvoorbeeld aan hobby’s, eten en drinken, sport enz.

 

  • Gedrag:

    Target je advertenties op consumentengedrag, denk hierbij aan eerdere aankopen, gebruik van apparaten etc.

 

Aan de slag om jouw doelgroep te bereiken!

De mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken is eindeloos. Met campagne targeting zijn er veel opties en met de juiste instellingen kun jij omzet genereren. WIj kunnen ons voorstellen dat de opties overweldigend zijn en je niet weet hoe je moet beginnen of hoe je de campagne op de juiste manier instelt. Onze specialisten zijn gecertificeerd voor zowel Google Ads als Meta Advertising en kunnen jou hierbij helpen. Door middel van een Gratis Quickscan of Gratis Adviesgesprek komen zij graag met jou in contact. Laat je gegevens hier rechts of  hieronder achter.

 

Relevante artikelen

Gratis Quickscan

Wil je ook een boost geven aan jouw website?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Contact boost yourtraffic

Ontvang de Google Ads Checklist

Ontvang de UTM voorbeelden

Ontvang de SEO Infographic

Ontvang de gratis inhaakkalender

Ik ga voor Starter!
Chat openen
Snel in contact met onze specialisten!
Hallo,
Hoe kunnen wij je helpen om je bedrijf te laten groeien?