Waarschijnlijk wil je het liefst zo snel mogelijk een campagne voor jouw bedrijf online zetten. Maar voordat je deze live zet, moet je in Google Ads zoekwoorden opgeven. Voor beginnende adverteerders is het nog niet helemaal duidelijk wat de verschillende zoektypen zijn binnen Google Ads.
Zoekwoorden zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw advertenties weergegeven worden aan jouw potentiële klanten. Stel ze goed in, anders loop je het gevaar dat je advertenties getoond worden aan gebruikers die helemaal niet op zoek zijn naar jouw product of dienst waardoor je geld verspilt. We leggen jou uit waar je op moet letten bij het opzetten van een Google Search campagne.
Stap 1: Denk als jouw klant.
Stem jouw zoekwoorden af op wat jouw klanten kunnen gebruiken wanneer ze zoeken naar jouw producten of diensten. Dit heet keyword targeting.
Stap 2: Denk aan jouw zakelijke doelstellingen.
Wil je dat meer mensen jouw website bezoeken of wil je klanten bereiken die klaarstaan om tot een aankoop over te gaan?
Google maakt onderscheid tussen vier verschillende zoektypen:
Een breed zoekwoord is het ‘gevaarlijkst’ om te gebruiken. De adverteerder heeft namelijk vaak niet door dat hij/zij breed adverteert. Deze worden zonder speciale tekens toegevoegd.
Voorbeeld:
Je adverteert op het zoekwoord online marketing bureau Alkmaar. Dan wordt jouw advertentie getriggerd door veel zoektermen waarvan de zoekmachine vindt dat ze in verband staan met je zoekterm. Relevante zoekwoorden voor de zoekterm zijn vereist om een advertentie te vertonen aan een gebruiker. Zoektermen die jouw advertentie triggert zijn bijvoorbeeld: reclamebureau Alkmaar en offline marketing bureau Alkmaar.
Plaats je aanhalingstekens voor en na een zoekwoord, dan verandert deze in een woordgroep. Jouw advertenties verschijnen dan alleen als de zoekwoorden binnen de aanhalingstekens of nauwe varianties daarvan overeenkomen met de zoekopdracht van een potentiële klant.
Voorbeeld:
Je adverteert op het zoekwoord “marketing bureau alkmaar”. Dan wordt jouw advertentie getriggerd door zoektermen als: digitaal marketing bureau Alkmaar en omgeving.
Note: Maak(te) je gebruik van gemodificeerde brede zoekwoorden? Deze zijn sinds juli 2021 overgegaan in woordgroepen, degenen die je al gebruikt in jouw campagnes blijven gewoon staan. Ze werken automatisch zoals woordgroepen, je hoeft dus zelf niets aan te passen. Je kunt alleen geen nieuwe gemodificeerde brede zoekwoorden toevoegen.
Exacte zoekwoorden zijn de meest specifieke vorm van zoektypen. Wanneer je haakjes plaatst, verandert deze in een exact zoekwoord. Er mogen hierbij geen extra woorden voor of na het zoekwoord staan.
Voorbeeld:
Je adverteert op het zoekwoord [online marketing bureau Alkmaar]. Dan wordt jouw advertentie getriggerd door de zoekterm online marketing bureau Alkmaar.
Gebruik een negatief zoekwoord door voor het woord een minteken te plaatsen, of door ze toe te voegen in de gedeelde bibliotheek als lijst. Dit zorgt ervoor dat jouw advertenties niet worden weergegeven als iemand op dat negatieve zoekwoord zoekt.
Voorbeeld:
Je gebruikt het negatieve zoekwoord -gratis. Dan wordt jouw advertentie niet getriggerd door de zoekterm gratis printer. Maar houd hier wel goed rekening mee, je kunt nu dus ook niet meer gevonden worden op gratis Google Ads scan.
Breed zoeken is een goede keuze als je minder tijd wilt besteden aan het samenstellen van uitputtende zoekwoordenlijsten. Jouw zoekwoorden komen overeen met een bredere variatie van zoektermen, en je bereikt mensen die niet perse op zoek zijn naar jouw specifieke merk of bedrijf. Vergelijk het met het uitgooien van een breed net om zoekopdrachten gerelateerd aan jouw zoekwoorden te bereiken. Bij dit zoekwoord is het erg belangrijk om de zoektermen nauwlettend in de gaten te houden en toe te voegen aan je negatieve zoekwoorden wanneer er zoektermen voorkomen waarop je niet gevonden wilt worden.
Woordgroepen zijn een goede keuze als je op zoekt bent naar iets dat flexibeler is dan exacte zoekwoorden, maar doelgerichter dan brede zoekwoorden. Het helpt om meer klanten te bereiken, terwijl jouw advertenties getoond worden aan degenen die het meest waarschijnlijk op zoek zijn naar uw product of dienst.
Exacte zoekwoorden zijn een goede keuze als het belangrijk is om te matchen met zeer specifieke zoekopdrachten van gebruikers. Ze staan je toe om alleen zoekopdrachten te bereiken die hetzelfde betekenen als jouw zoekwoorden.
Zoals je leest, heeft elk zoektype zo zijn voor- en nadelen. Daarom kan je er baat bij hebben om in je campagnes alle zoektypen te gebruiken. Maak bijvoorbeeld ook in je campagne voor elk zoektype een advertentiegroep aan. Wat wel geldt is dat hoe specifieker het zoektype, hoe hoger je cost per click bod zal zijn. Doordat je op specifieke zoekwoorden target, zorgt een klik voor een goede kwaliteitsscore. Bij het targetten op brede zoekwoorden kom je erachter welke woorden je misschien wel over het hoofd hebt gezien, voeg deze dan toe. Tijd te kort om de zoektermen waar je op gevonden wordt in de gaten te houden? Dan is het beter om te kiezen voor specifieke zoektypen. Op deze manier geef je dan niet onnodig geld uit aan zoekwoorden waar je niet op gevonden wilt worden.
Tip: zorg dat je een lijst met standaard negatieve zoekwoorden toevoegt. Hierin kan je bijvoorbeeld de woorden video, wiki en wikipedia toevoegen, zodat je hier niet op gevonden kan worden.
Een zetje in de goede richting nodig of je complete Google Ads uitbesteden? Neem contact met ons op en/of vraag vrijblijvend een gratis Google Ads Scan aan.